روسیه آماده اعزام فضانورد ترکیه به فضا

0 825

دیمیتری راگوزین (Dmitry Rogozin) رئیس سازمان فضایی روسیه (Roscosmos) در حاشیه نمایشگاه هوایی ماکس ۲۰۱۹ (2019 MAKS Air Show) از آمادگی این کشور برای اشتراک فناوری فضایی با ترکیه خبر داد. وی که پیش‌تر پیشنهاد اعزام یک فضانورد ترکیه‌ای به ایستگاه فضایی را به رجب طیب اردوغان (Recep Tayyip Erdogan) رئیس‌جمهور ترکیه ارائه کرده بود، این پیشنهاد را بستری برای همکاری‌های بیشتر می‌داند.

در همین راستا پاول ولاسوف (Pavel Vlasov) رئیس مرکز آموزش فضانوردان روسیه (Yuri Gagarin Cosmonaut Training Center) اعلام کرد این مرکز مشغول آماده‌سازی مقدماتی کار آموزش یک فضانورد ترکیه به مدت شش ماه است که به عنوان یک شرکت کننده غیرحرفه‌ای یا گردشگر در یک پرواز فضایی حضور داشته باشد.

ولاسوف گفت: «صحبت‌های مقدماتی در مورد آموزش فضانوردان ترک صورت گرفته است. البته این صحبت‌ها هنوز در مراحل اولیه تدوین مسیر کار است و ابتدا باید نامزدهای این سفر را انتخاب کنیم. این فرد به عنوان یک گردشگر فضایی دوره آمادگی را طی خواهد نمود.» وی با اشاره به سابقه آماده‌سازی اتباع غیر روس در این مرکز گفت: «تاکنون در مرکز آموزش فضانوردان روسیه بیش از ۱۰۰ فضانورد حرفه‌ای خارجی و گردشگر فضایی آموزش دیده‌اند.»

در ماه می سال ۲۰۱۸ ترکبه برنامه خود را برای راه‌اندازی یک برنامه ملی آموزش فضانوردان از سال ۲۰۲۳ اعلام کرده بود. این کشور حاضر است حدودا ۶ میلیارد دلار برای پیاده‌سازی این پروژه هزینه کند. ترکیه همچنین قصد دارد تا سال ۲۰۲۰ توسعه ماهواره مخابراتی خود با نام ترکست-۶آ (TURKSAT-6A) را به پایان برساند. لازم به ذکر است که اردوغان از پیشنهاد راگوزین استقبال نموده و با آن موافقت کرده است. ارسال فضانورد کشورهای دیگر به ایستگاه فضایی، از منابع مهم درآمد فضایی روسیه محسوب می‌شود.

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=13817
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها