1398/06/06

ناسا از فعال شدن ساعت اتمی فضایی خود خبر داد

آژانس فضایی آمریکا، ناسا (NASA)، اعلام کرده که ساعت اتمی جدید خود را برای فعالیت در عمق فضا فعال کرده است؛ این ساعت در حال حاضر در مداری در نزدیکی زمین مستقر شده است.
ناسا از فعال شدن ساعت اتمی فضایی خود خبر داد

آژانس فضایی آمریکا، ناسا (NASA)، اعلام کرده که ساعت اتمی جدید خود را برای فعالیت در عمق فضا فعال کرده است. این ساعت در حال حاضر در مداری در نزدیکی زمین مستقر شده است؛ این ساعت اتمی با استفاده از فضاپیمای فالکون هِوی (Falcon Heavy) متعلق به شرکت اسپیس ایکس (SpaceX) در روز ۲۲ ماه ژوئن سال جاری از مرکز فضایی کندی (John F. Kennedy Space Center) ناسا به فضا پرتاب شد.

ساعت یادشده که ابعادی به اندازه یک برشته کننده نان (توستر) دارد، بعد از استقرار موفق در مدار خود، فعال شده و علت پرتاب آن نیز به فضا کمک به برخی مشکلات مربوط به طراحی فضاپیماهایی است که برای انجام ماموریت های طولانی مدت ساخته می‌شوند.

ساعت اتمی می‌تواند به اندازه‌گیری دقیق مدت زمان انتقال سیگنال از یک نقطه به نقطه دیگر بپردازد و به این ترتیب مکان دقیق فضاپیما قابل شناسایی می‌شود.

ناسا از فعال شدن ساعت اتمی فضایی خود خبر داد

کارشناسان دقت ساعت اتمی فضای عمیق را که در آزمایشگاه‌های زمینی مورد بررسی قرار گرفته است تا ۵۰ برابر پایدارتر و دقیق‌تر از ساعت‌های اتمی می‌دانند که اکنون در ماهواره‌های فضایی جی‌پی‌اس وجود دارند. در نهایت این ساعت می‌تواند به دانشمندان برای شناسایی و ردیابی دقیق سفینه‌های فضایی راهی سیاره مریخ در آینده کمک نماید.

بنا به گفته دانشمندان این پروژه اولین ارسال ساعت اتمی به مداری فراتر از مدار کره زمین است، اما درطول یک سال اول ماموریت٬ ساعت اتمی به دور زمین گردش خواهد کرد و آن‌گاه به تدریج به مدار‌های دیگر افزایش ارتفاع خواهد داد.

سازمان ها | NASA | SpaceX | John F. Kennedy Space Center