رئیس ناسا مجددا بر سیاره بودن پلوتو تأکید کرد

بیش از یک دهه است که موضوع سیاره بودن و یا نبودن پلوتو (Pluto) یک جنجال علمی محسوب می‌شود و ستاره‌شناسان و محققان بر سر طبقه‌بندی آن اختلاف نظر داشته‌اند. اکنون جیم برایدنستاین (Jim Bridenstine) مدیر سازمان ناسا (NASA) در سخنانی مجددا تأکید کرده که پلوتو یک سیاره است.

وی در اظهارات خود در میان جمعی از محققان در دانشگاه کلرادو بولدر (University of Colorado Boulder) گفته است:‌ «من هنوز هم کاملا معتقدم که باید پلوتو را به عنوان یک سیاره دسته‌بندی کرد. همه شما می‌توانید این را مکتوب کنید که سرپرست ناسا پلوتو را برای باری دیگر یک سیاره اعلام کرده است.»

پلوتو (یا پلوتون در زبان فرانسه) سیاره کوتوله (Dwarf planet) کمربند کویپر (Kuiper belt) در منظومه شمسی است که در هنگام کشف آن در سال ۱۹۳۰ تا ۲۴ اوت ۲۰۰۶ به عنوان نهمین سیاره این منظومه به حساب می‌آمد. اما از آن به بعد و بنابر تعریف نوین اتحادیه بین‌المللی اخترشناسی (International Astronomical Union) از سیاره، پلوتو یک سیاره کوتوله و همچنین به عنوان نخستین نمونه از رده جدید جسم فرانپتونی (Trans-Neptunian object به اختصار TON) محسوب می‌شود. این در حالی است که برخی از ستاره‌شناسان با قراردادن پلوتو در رده سیاره‌های کوتوله مخالفند و همچنان آن را یک سیاره معمولی می‌دانند.

اتحادیه بین‌المللی اخترشناسی به عنوان مرجع رسمی برای نام‌گذاری اجرام آسمانی (ستاره، سیاره، سیارک، دنباله‌دار، شهاب‌سنگ و مانند آن‌ها) و هرگونه عوارضی بر روی این اجرام به رسمیت شناخته می‌شود.

همچنین جسم فرانپتونی به اجرامی گفته می‌شود که در مدارهای دورتر از فاصله میانگین سیاره نپتون (Neptune) تا خورشید، به دور خورشید در حال گردش باشند. نخستین جسم فرانپتونی کشف‌ شده پلوتو بود و تاکنون ۱۲۰۰ جسم فرانپتونی کشف شده‌ است.

شایان ذکر است سیاره کوتوله در تعریف اتحادیه بین‌المللی اخترشناسی از اجرام آسمانی در منظومه شمسی به جرمی اطلاق می‌شود که دارای ۴ ویژگی زیر باشد:
۱. در مداری به دور خورشید می‌گردد
۲. آنقدر جرم دارد تا خودگرانی آن بر نیروهای جسم صلب غلبه کرده، جسمی با تعادل هیدرواستاتیک (تقریباً گِرد) به وجود آید
۳. اجرام ریز و درشت را در تمام مسیر (مدار) جذب یا دفع نکرده باشد
۴. قمر یک سیاره نیست

پلوتو در افسانه‌های روم باستان نام خدای زیرزمینی بوده و انگیزه این نام‌گذاری نیز فاصله بسیار دور این جرم آسمانی از خورشید بوده‌ است. این سیاره کوتوله ساختاری از سنگ و یخ دارد و کره‌ای کوچک‌ با قطر ۲۳۷۰ کیلومتر است.