1398/06/10

مقارنه مریخ و قطع ارتباط با کاوشگرهای این سیاره

قرار گرفتن مریخ در حالت مقارنه باعث قطع ارتباط با کاوشگرهای فعال در سطح و مدار این سیاره و برقراری سکوت برای چندین روز شده است. مقارنه وقتی رخ می‌دهد که خورشید در مسیر خط واصل سیاره و زمین قرار بگیرد. یعنی سیاره برای مدتی از دید زمین پشت خورشید قرار می‌گیرد. در چنین حالتی دریافت و ارسال پیام به فضاپیماها مخاطره‌آمیز است. دلیل این خطر تأثیر احتمالی میدان‌های مغناطیسی خورشید بر سیگنال‌های ارسال شده است.

همواره گازهایی داغ و یونیزه از تاج خورشید به فضا فوران می‌کنند و اطراف خورشید میدان‌های مغناطیسی قوی وجود دارد. این میدان‌های مغناطیسی و گازها یونیزه ممکن است سیگنال‌های مخابراتی که از کنار خورشید می‌گذرند را مختل کنند و تغییراتی در آن‌ها بدهند. این موضوع ممکن است به دریافت پیام و فرمان اشتباه در فضاپیماها و به عملکرد پیش‌بینی‌نشده آن‌ها منجر شود. برای ملاحظات ایمنی مهندسان مأموریت‌های کاوشی فضایی از ارسال و دریافت پیام در حالتی که مریخ در آسمان بسیار نزدیک به خورشید قرار دارد خودداری می‌کنند.

مقارنه مریخ و قطع ارتباط با کاوشگرهای این سیاره

مقارنه مریخ چه موقع رخ می‌دهد؟

مقارنه مریخ هر دو سال یک‌بار اتفاق می‌افتد. امسال از ۲۸ اوت تا ۷  سپتامبر، یعنی از ۶ تا ۱۶ شهریور، ارسال و دریافت پیام به کاوشگرهای مریخی متوقف می‌شود.

چه اتفاقی برای فضاپیما در مدت مقارنه مریخ خواهد افتاد؟

در این مدت کاوشگرهای مریخی فعالیت‌های بسیار کم‌تری برای انجام خواهند داشت. برای مثال مریخ‌نورد کیوریاسیتی (Curiosity) متوقف خواهد ماند و یا سطح‌نشین اینسایت (InSight) بازوی رباتی‌اش را به حرکت درنمی‌آورد. تصویربرداری با دوربین‌های باکیفیت کاوشگرهای مریخی متوقف می‌شود، اما همه فضاپیماها در مریخ به جمع‌آوری داده‌های علمی  ادامه می‌دهند. داده‌های جمع‌آوری‌شده پس از پایان مقارنه به زمین مخابره خواهد شد. پس از تمام شدن مقارنه دریافت این داده‌ها حدود یک هفته طول خواهد کشید و پس‌ازآن کاوشگرهای مریخی به عملکرد عادی بازمی‌گردند.

منبع: jpl.nasa