انجام آزمایش‌های علمی در استرالیا به منظور یافتن حیات در مریخ

محققان آژانس‌های فضایی آمریکا (NASA)، اروپا (ESA) و روسیه (Roscosmos) با همکاری هم در حال انجام آزمایش‌های علمی در نقطه‌ای دورافتاده در استرالیا هستند تا تجربه کافی برای تکرار این آزمایش‌ها در مریخ را به دست آورند. این پژوهش‌ها در منطقه پیلبارا (Pilbara) در جنوب غربی استرالیا در حال انجام است و هدف از این کار شبیه‌سازی شیوه اکتشاف در مریخ به منظور یافتن فسیل‌های باستانی در این سیاره است.

پژوهشگران امیدوارند بتوانند نشانه‌هایی از وجود حیات میکروبی در سطح مریخ را در صدها میلیون سال قبل بیابند و برای کسب تجربه در مورد نحوه انجام چنین اکتشافی در مریخ، به انجام آزمایشاتی در صحراهای دورافتاده استرالیا روی آورده‌اند که شباهت‌هایی با سطح مریخ دارد.

نیم قرن مطالعه بر روی وجود حیات در سیاره مریخ ثابت کرده که شواهدی از حیات میکروبی در این سیاره از قرن‌ها قبل وجود دارد. این شواهد در قالب فسیل‌هایی هستند که عمرشان به دو میلیارد سال قبل بازمی‌گردد و محققان می‌گویند مناطق دورافتاده‌ای مانند پیلبارا، آزمایشگاه‌هایی طبیعی برای اکتشاف در این زمینه محسوب می‌شوند.

پیلبارا همچنین محل کشف قدیمی‌ترین فسیل‌های موجود بر روی کره زمین است. دانشمندان می‌گویند اگر انسان بتواند کشف کند که فسیل‌های یادشده چگونه در پیلبارا شکل گرفته‌اند، می‌تواند‌ به کشفی مشابه در مریخ نیز امیدوار باشد.