کاوشگری که هنوز پرتاب نشده از مشتری عکس گرفت!

کاوشگر فضایی جوس (Juice) قبل از اینکه عازم مأموریت سه ساله خود در اعماق فضا شود، از مشتری و چهار قمر بزرگ آن عکس گرفت. این تصاویر توسط مهندسان مأموریت کاوشگر فضایی جوس زمانی گرفته شد که آن‌ها در پشت بام شرکت ایرباس دیفنس اند اسپیس (Airbus Defence and Space) در حال آزمایش دوربین ناوبری این کاوشگر بودند.

کاوشگر فضایی جوس بر اساس یک برنامه زمان‌بندی شده قرار است در ماه ژوئن سال ۲۰۲۲ سوار بر حامل فضایی آریان ۵ (Ariane 5) از جایگاه پرتاب ELA-۳ پایگاه فضایی گویان (Guiana Space Centre) فرانسه پرتاب شود. البته طی این مأموریت، جوس علاوه بر بررسی مشتری به مدارهای اطراف آن نیز می‌رود و آن‌ها را نیز بررسی می‌کند.

هنگامی که این کاوشگر به سیاره مشتری برسد، ابتدا چند پرواز در اطراف قمرهای اروپا (Europa)، گانیمد (Ganymede) و کالیستو (Callisto) انجام می‌دهد و سپس در سپتامبر ۲۰۳۲ به مدار اطراف گانیمد می‌رود. کاوشگر جوس تا زمانی که سوخت آن تمام نشود در آنجا می‌ماند.

یکی از تجهیزات مهم موجود در جوس، دوربین ناوبری آن است. دوربین ناوبری همراه با داده‌های ناوبری ارسال شده از زمین، به کامپیوتر تعبیه شده بر روی کاوشگر اجازه می‌دهد تا موقعیت و سرعت فضاپیما را تعیین کند و بنابر آن اطلاعات می‌تواند اصلاحات لازم را برای یک پرواز در ارتفاع کم انجام دهد.

از آنجایی که این دوربین نقش بسیار مهمی در این مأموریت دارد، پژوهشگران بررسی‌های زیادی بر آن انجام می‌دهند و اخیرا نیز در حین آزمایش این دوربین بر پشت بام شرکت ایرباس دیفنس اند اسپیس، این کاوشگر موفق به ثبت یک تصویر شد که در آن سیاره مشتری، ستاره‌ها و قمرهایش دیده می‌شوند.

منبع خبرگزاری ایرنا