معرفی وبسایت Heavens-Above

0 1,733

علیرضا فتحی: اگر نیاز به کسب اطلاعاتی در مورد مدارهای ایستگاه فضایی بین‌المللی، منظومه‌های ماهواره‌ای یا هر شیء نورانی‌ای که در اطراف زمین گردش می‌کند داشته باشید، وبسایت هونز-اباو (Heavens-Above) از گزینه‌هایی است که باید حتما به آن سر بزنید. این وبسایت شاید از لحاظ جذابیت بصری رابط کاربری قابل مقایسه با وبسایت‌های معروف فضایی نباشد اما اطلاعاتی که در آن ارائه می‌گردد مفید و قابل اطمینان هستند. هونز-اباو که با نشانی https://www.heavens-above.com/ در دسترس می‌باشد، به عنوان یک سایت اینترنتی غیر انتفاعی توسط کریس پیت (Chris Peat) راه‌اندازی شده است. هدف وی از راه‌اندازی این وبسایت، کمک به مردم برای مشاهده و ردیابی ماهواره‌ها در مدارهای زمین، بدون نیاز به تجهیزات اپتیکال همچون دوربین و تلسکوپ می‌باشد. ماهنامه آمریکایی اسکای اند تلسکوپ (Sky & Telescope) در سال ۲۰۱۲ هونز-اباو را به عنوان محبوب‌ترین وبسایت برای ردیابی ماهواره‌ها معرفی کرده است.

در سایت هونز-اباو می‌توان مسیر عبور ماهواره‌ها را با پس‌زمینه ستارگان مشاهده نمود. ضمن اینکه سازه‌های فضایی خاص از جمله ایستگاه فضایی، ماهواره‌های منظومه شرکت ایریدیوم (Iridium)، شاتل فضایی (Space shuttle) تا قبل از بازنشستگی در سال ۲۰۱۱ و پروژه‌های اسپیس ایکس (SpaceX) در این وبسایت از اهمیتی ویژه برخوردار هستند. هونز-اباو همچنین اطلاعات مفیدی در مورد دنباله‌دارها، شهابسنگ‌ها، سیاره‌ها و دیگر اشیاء قابل مشاهده از زمین ارائه می‌کند. کاربران می‌توانند با انتخاب نقطه‌ای از روی نقشه جهان، چشم‌انداز مورد نظر خود را انتخاب کنند. لیست اشیاء، روشنایی آن‌ها، زمان و جهت لازم برای مشاهده آن‌ها و داده‌های موقعیت ایستگاه فضایی، ماهواره‌برها، ماهواره‌ها، زباله‌های فضایی، خورشید، ماه و سیاره‌ها در اختیار بازدیدکنندگان قرار می‌دهد.

به غیر از بخش‌های آماری وسایت هونز-اباو که در مورد آن‌ها صحبت شد، بخش‌های جالی نیز در این وبسایت وجود دارد که به شبیه‌سازی‌های سه بعدی و انیمیشن‌های تعاملی اختصاص یافته‌اند. به عنوان مثال می‌توان به شبیه‌سازی سه ‌بعدی ایستگاه فضایی، محل قرارگیری ماهواره‌های پرتاب‌شده از پروژه استارلینک (Starlink) شرکت اسپیس ایکس، و انیمیشنی تعاملی که مسیر خودرو تسلای پرتاب‌شده به فضا را نشان می‌دهد اشاره نمود. بررسی فاصله ایستگاه فضایی از زمین، پیش‌بینی ۱۰ روزه مسیر برخی از ماهواره‌ها، بانک داده‌ای از اطلاعات مداری و ماموریت تمامی ماهواره‌های پرتاب‌شده از سال 1957 تاکنون، و نمایش موقعیت کاوشگرهایی که از منظومه شمسی خارج شده‌اند، از دیگر بخش‌های وبسایت هونز-اباو می‌باشند. لازم به ذکر است که این وبسایت یک اپلیکیشن آندروید نیز دارد که از این آدرس قابل دریافت است.

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=13799
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کاربران ناشناس
کاربران ناشناس
4 سال قبل

سلام ، لطفا نحوه استفاده از امکانات سایت را هم بیان کنید متشکرم