اولین استارت‌آپ نجومی در آسمان ایران رؤیت شد!

0 1,021

منجمان ایرانی با تولد یک استارت‌آپِ «کشف زباله فضایی» فعالیت‌های پر تلاش خود را برای پایه‌گذاری زیرساخت‌های لازم برای تهیه نقشه ترافیک فضایی آغاز کردند. در این مسیر نام ایران در فهرست کشورهایی قرار می‌گیرد که دارای توانایی تعیین مسیر امن پرتابه‌های فضایی است و در آینده توان پاسخگویی به الزامات حقوقی بین‌المللی وضع شده را از سوی سازمان ملل در زمینه برخوردهای فضایی خواهد داشت.

با آغاز پروژه‌هایی مانند استارلینک (Starlink) که با بیش از ۶۰ ماهواره در مدار شروع به‌ کار کرده و پایان آن آرایه‌ای با ۱۲۰۰۰ ماهواره خواهد بود، فضای لایه نزدیک زمین به شدت شلوغ خواهد شد و احتمال برخوردهای فضایی بسیار بالا می‌رود. بر این اساس امکان بازیگری در عرصه فضایی تنها برای کشورهایی ممکن خواهد بود که به مسیرهای امن تزریق ماهواره و کنترل فضایی اشراف دارند و سایرین از این موقعیت و عرصه محروم خواهند شد.

منجمان ایرانی با امکان‌سنجی، تولید دانش مورد نیاز را در این عرصه آغاز کرده‌ و گام‌های بلندی را در زمینه رصد، جمع‌آوری داده‌ها و پردازش تصاویر زباله‌های فضایی برداشته‌اند. فعالیت این استارت‌‌آپ با پشتیبانی ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی، حمل ‌و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و سازمان جغرافیایی از روز پنجشنبه ۷ شهریور مصادف با هفته دولت آغاز خواهد شد.

 در این مسیر ۵۰۰ منجم کشورمان از سراسر کشور و حتی ایرانیان مقیم خارج از کشور، در کنار ۱۰ رصدخانه نمونه ایران قرار گرفتند تا کشور ما نیز در مهم‌ترین فعالیت رصدی سهیم باشد. امسال در حالی اولین دوره رقابت کشف زباله فضایی برگزار می شود که طی این مدت در قالب برنامه‌های مختلف از منجمان آماتور در پروژه‌های گوناگونی استفاده شده است.

برگزاری چنین لیگ علمی در کشور دستاورد‌های مهمی دارد که مهم‌ترین آن شناسایی نخبگان و سرمایه‌گذاری روی آنان و ایجاد بانک زباله‌های فضایی است . برای اینکه منجمان بتوانند از توانمندی‌ها و ایده‌های خود به بهترین نحو استفاده کنند، اولین استارت‌آپ منجمین کشور ایجاد شده است.

«رقابت کشف زباله فضایی» مراحل مقدماتی و پیشرفته دارد که مرحله مقدماتی آن در کاروانسرای قصر بهرام در روز ۷ شهریور برگزار می گردد. از سوی دیگر قالب فعالیت در این رقابت‌ها بر پایه کار تیمی بوده و به همین خاطر تاکنون بیش از ۱۵ گروه در کشور تشکیل شده است.

در مرحله نهایی با تبدیل مشاهدات نجومی به کاتالوگ زباله‌های فضایی، امکان ارائه در بازارهای هدف میسر خواهد شد که عمدتاً شامل کشورهای پیشرفته فضایی هستند و این استارت‌آپ به شکوفایی اقتصادی خواهد رسید؛ البته دستیابی این آرمان نیازمند زمانی ۳ تا ۵ ساله خواهد بود.

علاقمندان می توانند با مراجعه به لینک https://chat.whatsapp.com/KJGCdQxySZI3M1qDjSVJ9f به عضویت  این گروه در آمده و تجربه یک فعالیت بین‌المللی را بدست آورند.

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=13798
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سهیل
سهیل
4 سال قبل

خیلی خوبه منجم باشی هم حضور داره