مذاکرات امارات و قزاقستان در زمینه همکاری‌های فضایی

0 625

در دیدار اخیر میان وزیر امور خارجه قزاقستان، بیبوت آتامکولوف (Beibut Atamkulov)، و سفیر امارات متحده عربی، سلطان احمد الجابر (Sultan Ahmed Al Jaber)، مسائل همکاری با امارات متحده عربی در حوزه اکتشافات فضایی در قزاقستان مورد بحث و بررسی قرار گرفت. همکاری در زمینه ایجاد یک مجموعه موشکی فضایی در پایگاه هوایی بایکونور (Baikonur Cosmodrome) بر مبنای فضاپیماهای روسی سایوز (Soyuz)، موضوعی است که در همکاری‌های فضایی امارات و قزاقستان بر آن تأکید شد.

در این زمینه، طرفین بر اهمیت ایجاد یک مجموعه موشکی در محدوده ایستگاه فضایی بایکونور از طریق مدرنیزه کردن سایت‌های پرتاب فضاپیمای سایوز و ماهواره‌بر سایوز ۲ (Soyuz 2)، که مورد درخواست‌های مکرر بازارهای جهانی برای ارائه خدمات است، تاکید کردند. روسیه یک شریک این پروژه در کنار قزاقستان و امارات متحده عربی است. در مقابل، طرف امارات متحده عربی ضمن ابراز قدردانی از قزاقستان برای حمایت و همکاری در توسعه صنایع فضایی در این کشور، اشاره کرد که پرواز نخستین فضانورد اماراتی هزا المنصوری (Hazza Al Mansouri) از پایگاه فضایی بایکونور برای ۲۵ سپتامبر (3 مهر) برنامه‌ریزی شده است.

امارات متحده عربی به‌ دنبال افزایش سرمایه‌گذاری اقتصادی در بخش فضایی و نیز جذب سرمایه‌های داخلی برای گسترش صنعت فضایی این کشور است. آژانس فضایی این کشور سال ۲۰۱۸ از برنامه‌ای ملی برای ارتقای سرمایه‌گذاری فضایی خبر داد که بخشی از هدفی بزرگ‌تر، یعنی تبدیل این کشور به یکی از پیشتازان فضا ازطریق مأموریت‌هایی همچون «سفر به مریخ» و «فرستادن اولین انسان» به فضا است.

پیش‌تر نیز همکاری‌هایی میان امارات و قزاقستان در حوزه فضایی صورت گرفته است؛ از جمله این همکاری‌ها می‌توان به امضای قرارداد میان دانشگاه شارجه امارات (University of Sharjah) با یکی از بزرگترین شرکت‌های سنجش از دور قزاقستان به نام قاریش ساپاری (Gharysh Sapary Company) برای به اشتراک‌گذاری فناوری‌ها و سامانه‌های فضایی اشاره نمود.

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=13785
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها