استفاده از رادیوایزوتوپ‌ها برای تأمین توان مورد نیاز مریخ‌نورد ناسا

0 778

آژانس فضایی آمریکا، ناسا (NASA)، قصد دارد تا در توسعه سامانه قدرت و سوخت کاوشگر مارس ۲۰۲۰ (Mars 2020) خود از رادیوایزوتوپ‌ها استفاده کند. ژنراتور ترموالکتریک رادیوایزوتوپ چند منظوره (Multi-Mission Radioisotope Thermoelectric Generator به اختصار MMRTG) از گرمای ناشی از واپاشی رادیواکتیو طبیعی پلوتونیوم ۲۳۸ برای تولید برق و همچنین حفظ سامانه‌های مریخ‌نورد در دمای مناسب استفاده می‌کند.

آزمایشگاه پیشرانش جت (JPL) ناسا که مسئولیت ساخت و مدیریت عملیات مارس ۲۰۲۰ را بر عهده دارد، MMRTG را به عنوان یک «باتری هسته‌ای» توصیف می‌کند که قادر به تأمین حدود ۱۱۰ وات انرژی الکتریکی برای یک کاوشگر و تجهیزات علمی آن در ابتدای یک مأموریت می‌باشد. گرمای اضافی حاصل از ژنراتور می‌تواند به گرم نگه داشتن سامانه کمک کند تا در شرایط سرد فضا و سطح مریخ مأموریت خود را به انجام برساند. ژنراتورها از منبع حرارتی تشکیل شده‌اند که شامل پلوتونیوم ۲۳۸ و ترموکوپل‌ها (دستگاه سنجش حرارت) است که انرژی گرمایی ناشی از واپاشی پلوتونیوم را به برق تبدیل می‌کنند.

شایان ذکر است که از نیروی رادیوایزوتوپ تاکنون در ۲۷ مأموریت فضایی ناسا، از جمله در برخی از تجهیزات آزمایشگاهی مورد استفاده در پروژه آپولو ۱۱ (Apollo 11)، استفاده شده است.

 
منبع world-nuclear-news
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=13782
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها