1398/06/06

یافتن راهی برای مشاهده دقیق‌تر امواج مرموز رادیویی موسوم به FRB

ممکن است بشر در آستانه کشف اطلاعاتی بیشتر در رابطه با امواج مرموز رادیویی موسوم به FRB باشد که سال‌ها است ذهن دانشمندان را به خود مشغول کرده است.
یافتن راهی برای مشاهده دقیق‌تر امواج مرموز رادیویی موسوم به FRB

اولین بار سال ۲۰۰۷ بود که سازمان ناسا (NASA) از وجود این امواج مرموز رادیویی باخبر شد. دانشمندان ناسا هنوز هیچ اطلاعات خاصی درباره این امواج ندارند و این را از نامی که برای این امواج درنظر گرفته شده نیز می‌توان فهمید! ناسا نام این امواج را انفجارهای رادیویی سریع (Fast Radio Bursts به اختصار FRB) گذاشته است؛ این سازمان فکر می‌کند منبع این امواج، کهکشان‌هایی هستند که میلیاردها سال نوری از سیاره ما فاصله دارند! فاصله چند میلیارد سال نوری به هیچ عنوان عدد کمی نیست؛ درواقع می‌توان این موضوع را این‌گونه مطرح کرد که اگر انسان با سرعت نور، یعنی ۳۰۰ هزار کیلومتر در ثانیه حرکت می‌کرد، باز هم چند میلیارد سال دیگر به مبدا احتمالی این امواج می‌رسید!

چه چیزی این امواج مرموز رادیویی را خاص کرده است؟

اما چه چیزی در رابطه با FRBها وجود دارد که آن‌ها را از دیگر امواج رادیویی متمایز می‌کند؟ یکی از اصلی‌ترین تفاوت‌هایی که این امواج با دیگر امواج ثبت شده توسط تلسکوپ‌های رادیویی ناسا دارند، ساختار، الگو و روشنایی عجیب آن‌ها است. تفاوت دیگر آن‌ها، مدت زمانی است که قابل مشاهده هستند؛ درواقع برخلاف دیگر امواجی که ناسا همه‌ روزه دریافت می‌کند، این امواج تنها برای چند هزارم ثانیه قابل مشاهده هستند. امواج ساده‌ای که معمولا ناسا توسط تلسکوپ‌های خودش دریافت می‌کند، مختص به انفجارهایی هستند که در نقاط مختلف کیهان رخ می‌دهند؛ اما تفاوت‌هایی که FRBها با این امواج ساده دارند، باعث شده که ستاره‌شناسان معتقدند باشند آن‌ها مربوط به انفجارهای ساده یا دیگر پدیده‌های شناخته شده توسط بشر نیستند.

یافتن راهی برای مشاهده دقیق‌تر امواج مرموز رادیویی موسوم به FRB

یک نکته جالب در رابطه با FRBها این است که درست است ناسا در سال ۲۰۰۷ از این امواج مرموز رادیویی پرده برداشت اما واقعیت این است که این سازمان در آن سال، درحال مشاهده و بررسی داده‌هایی بود که سال ۲۰۰۱ دریافت کرده بود! یعنی در حقیقت اولین باری که نشانه‌هایی از وجود این FRBها ثبت شد، سال ۲۰۰۱ بوده است اما ناسا آن زمان نتوانست تفاوت این امواج را با امواج ساده‌ای که همه‌ روزه دریافت می‌کرد، تشخیص دهد.

اما چرا ناسا تاکنون نتوانسته اطلاعات بیشتری راجع به این امواج مرموز رادیویی کسب کند؟ یکی از اصلی‌ترین دلایل این موضوع به سامانه هوش مصنوعی بکار گرفته شده توسط این سازمان برمی‌گردد. از آن‌ جایی که ثانیه به ثانیه، داده‌ها و اطلاعات بسیار زیادی توسط تلسکوپ‌ها و دیگر سامانه‌های خودکار ناسا رؤیت می‌شود، سامانه هوش مصنوعی ناسا از یک سری الگوریتم‌ها استفاده می‌کند تا تنها اطلاعات مهم را با دقت بالا ثبت کند و دیگر اطلاعات را با دقت و جزئیات پایین‌تری ثبت و ضبط می‌نماید. چون این هوش مصنوعی توانایی تمایز FRBها با دیگر امواج ساده رادیویی را ندارد، FRBها را نیز با جزئیات پایین، مانند دیگر امواج رادیویی، ثبت می‌کند.

خبر خوب این است که یک دانشجو رشته دکترا با نام وِیِل فرح (Wael Farah) که در دانشگاهی واقع در کشور استرالیا تحصیل می‌کند، توانسته سامانه‌ای طراحی کند که می‌تواند بین امواج ساده رادیویی و FRBها تمایز قائل شود. فرح توانست تلسکوپ مالونگلو (Molonglo) را به نحوی تنظیم نماید که به محض رویت FRBها تغییر رویکرد داده و اطلاعات را با بالاترین دقت و بیشترین جزئیات ممکن ثبت کند. درنتیجه، حالا بشر به جزئیاتی جدید راجع به FRBها دست پیدا کرده است.

با استفاده از این اطلاعات، محققان توانستند تعداد FRBهایی را که به صورت روزانه رؤیت می‌شود بین ۵۹ تا ۱۵۷ بار تخمین بزنند. آن‌ها همچنین توانستند به یک موضوع بسیار مهم دیگر هم پی ببرند؛ موضوعی که البته کار بشر برای تحقیقات بیشتر راجع به FRBها را به معنای واقعی کلمه سخت و طاقت‌فرسا می‌کند! محققان متوجه شدند که هر FRB یک موج یکتا است و دیگر هرگز تکرار نمی‌شود. درواقع تک تک FRBهایی که مشاهده می‌شوند، مربوط به پدیده‌ای در فضا هستند که دیگر هرگز تکرار نخواهند شد!

سازمان ها | NASA