انتشار تصویری از مریخ‌نورد در حال توسعه اگزومارس

0 683

آژانس فضایی اروپا (ESA) به تازگی در صفحه اینستاگرام خود تصویری از تجهیزات مریخ‌نورد اگزومارس (ExoMars) را منتشر کرده است. این مریخ‌نورد مجهز به مجموعه کاملی از ابزارهای علمی از جمله چند دوربین، مته‌ای جهت بازیابی نمونه های خاک مریخ از زیر سطح این سیاره و همچنین یک آزمایشگاه پیشرفته‌ است. ابزارهای پیشرفته این مریخ‌نورد قادر به کاوش تا عمق دو متری در سطح مریخ هستند.

برنامه اگزومارس یا دگرزیست‌شناسی مریخ (Exobiology on Mars به اختصار ExoMars) یک مأموریت گسترده شناسایی مریخ برای جستجو پیرامون وضعیت زیستی در این سیاره و عناصر احتمالی حیات در گذشته یا حال‌ است. این مأموریت اخترزیست‌شناسی توسط آژانس فضایی اروپا و با همکاری آژانس فضایی روسیه، روسکاسموس (Roscosmos)، در حال اجراست.

اولین فاز این مأموریت در سال ۲۰۱۶ انجام شد و دو دستگاه به مریخ فرستاده شد. یکی از این دستگاه‌ها مدارگردی برای بررسی گازهای متصاعد شده ناشی از حیات در اتمسفر مریخ بود. دیگری کاوشگری بود که به منظور آزمایش فناوری‌های مورد نیاز برای قرار دادن تجهیزات سنگین روی سطح سیاره طراحی شد. فاز دوم اما شامل ارسال کاوشگر رباتیکی خواهد بود که به اسم روزالیند فرانکلین (Rosalind Franklin) که یک شیمی‌دان انگلیسی است نامگذاری شده است. این کاوشگر قرار است منطقه‌ای به نام اکسین پلانوم (Oxia Planum) را بررسی کند که از گذشته به عنوان منبعی برای وجود آب و در نتیجه وجود نشانه هایی از حیات شناخته می‌شود.

بنابر برنامه‌ریزی‌ها قرار است این مریخ نورد ماه ژوئیه سال ۲۰۲۰ به سمت سیاره سرخ پرتاب شود.

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=13774
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها