1398/06/06

ناسا برنامه ارسال کاوشگر به قمر اروپا را تأیید کرد

​مطابق اعلام آژانس فضایی آمریکا، ناسا (NASA)، کاوشگر کلیپر (Clipper) احتمال وجود حیات در اقیانوس‌های منجمد یکی از قمرهای سیاره مشتری را بررسی خواهد کرد.
ناسا برنامه ارسال کاوشگر به قمر اروپا را تأیید کرد

محققین مدت‌هاست معتقدند یکی از قمرهای مشتری به نام اروپا (Europa) اقیانوسی از آب را زیر پوسته ضخیم یخی خود دارد. از آنجا که وجود آب به احتمال فراوان برابر با وجود اَشکالی از حیات است، ناسا پروژه ارسال کاوشگر کلیپر به این قمر را با هدف بررسی وجود شرایط حیات در آن در دست بررسی داشت و حالا آن را تأیید کرده است.

بررسی این پروژه از دو سال قبل شروع شد و مرحله بعدی آن به توسعه و آزمایش طراحی نهایی فضاپیمایی می‌پردازد که به سوی قمر اروپا پرتاب خواهد شد. بر اساس جدول زمان‌بندی ناسا، این فضاپیما بین سال های ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۵ پرتاب می‌شود اما از آنجا که عملی شدن آن به توسعه حامل فضایی اس‌ال‌اس (SLS) وابسته است، بعید به نظر می‌رسد که تا سه سال دیگر شاهد پرتاب فضاپیمای کلیپر باشیم.

ناسا برنامه ارسال کاوشگر به قمر اروپا را تأیید کرد

طرح‌هایی که در سال ۲۰۱۷ به ناسا ارائه شد شامل فرودگری بود که سطح یخ‌زده قمر مذکور و لایه‌های زیرین آن را بررسی می‌کرد. دلیل بررسی لایه‌های پایین این است که به باور محققان، لایه‌های زیرین پوسته یخی قمر اروپا حاوی نمک خوراکی است و از این نظر شباهت‌هایی به سیاره زمین دارد.

قمر اروپا به خاطر ویژگی‌های خاصی که دارد، پس از زمین از بالاترین شانس برای میزبانی حیات برخوردار است. در صورتی که واقعا اقیانوس مد نظر دانشمندان در این منطقه وجود داشته باشد، کاوشگر ناسا به احتمال فراوان نشانه‌هایی از حیات یا حداقل بقایای آن را پیدا خواهد کرد.

ناسا تا کنون با استفاده از حسگرهای فروسرخ و فرابنفش فضاپیمای نیو هورایزنز (New Horizons) و طیف‌نگار تلسکوپ فضایی هابل (Hubble) به مطالعه سیاره مشتری و قمرهای آن پرداخته است.

سازمان ها | NASA