آغاز کار رسمی پویش نامگذاری ستاره مادر و سیاره فراخورشیدی در ایران

0 1,059

پویش نامگذاری ستاره مادر و سیاره فراخورشیدی، به طور رسمی در ایران آغاز به کار کرد. این پویش از ۱۳ شهریورماه سال جاری مصادف با روز بزرگداشت ابوریحان بیرونی، در یک بازه زمانی سه هفته‌ای به تمامی ایرانیان این امکان را می‌دهد که نام مد نظر خود را برای سیاره فراخورشیدی HD 175541 b و ستاره مادر آن پیشنهاد دهند.

این پیشنهادات به همراه متنی ۱۰۰ کلمه‌ای بر روی صفحه وبسایت رسمی پویش به نشانی iranplanet.ir‌ ثبت و پس از پایان مهلت، به داوری گذاشته خواهد شد؛ داوری نام‌های پیشنهادی را ستاد نام‌گذاری ستاره مادر و سیاره فراخورشیدی بر عهده دارد. ۱۰ نام انتخابی سیاره فراخورشیدی و ۱۰ نام انتخابی ستاره مادر، در مرحله دوم از ۲۹ مهر تا ۹ آبان به رای‌گیری عمومی از طریق سامانه پیامکی گذاشته می‌شوند و اسم منتخب مردمی به اتحادیه بین‌المللی نجوم اعلام می‌شود. پس از تصویب نام در این اتحادیه، تا نیمه دی ماه سال جاری، نام‌های انتخابی کشورهای مشارکت کننده از طریق اتحادیه بین‌المللی نجوم اعلام می‌شود.

در نشستی که با حضور اعضای ستاد برگزاری این پویش برگزار شد، محمدجواد ترابی، هماهنگ‌کننده ملی کمیته ترویج اتحادیه بین‌المللی نجوم (International Astronomical Union) در ابتدا با اشاره به فرصت کم‌نظیری که این اتحادیه در اختیار ایران قرار داده است، گفت: «تا به حال هیچ نام ایرانی خارج از منظومه شمسی نداشته‌ایم و این نخستین تلاش ایرانیان برای ثبت اسم و نامی برآمده از این مرز و بوم روی یک جرم آسمانی خارج از منطومه ماست. این پویش به کشورهایی که طرح خود را به تایید این اتحادیه رسانده‌اند، امکان برگزاری یک پویش (کمپین) ملی را برای نامگذاری سیاره فراخورشیدی و ستاره‌ای که به گرد آن می‌گردد، ایجاد می‌نماید تا بدین طریق نام برگزیده خود را روی ستاره و سیاره مشخص شده، قرار دهند. این نام پس از تصویب اتحادیه بین‌المللی نجوم برای همیشه ماندگار می‌شود.»

کیارا عباس‌زاده،‌ سردبیر مجله نجوم نیز ضمن معرفی سایت iranplanet.ir‌ به عنوان تنها سایت رسمی این پویش گفت: «ستاره HD 175541 b که اتحادیه بین‌المللی نجوم نام‌گذاری‌ آن را به کشورمان واگذار کرده، ستاره زردرنگی در صورت فلکی مار (Serpens) است. این ستاره به دلیل کم بودن روشنایی ظاهری‌اش در آسمان با چشم غیرمسلح قابل دیدن نیست؛ هرچند درخشندگی واقعی آن از خورشید هم بیشتر است و صرفا قرار داشتن در فاصله تقریبی ۴۲۰ سال نوری از زمین باعث شده روشنایی ظاهری آن به طور نسبی کم باشد. این ستاره سنگین‌تر و بزرگتر از خورشید ماست؛ جرم آن حدود ۵/۱ برابر و قطرش تقریبا چهار برابر خورشید است. از سوی دیگر در مقایسه با خورشید ستاره جوان‌تری به شمار می‌رود و فقط کمی بیشتر از نصف آن سن دارد.»

هشتگ #ستاره_سیاره نیز راه ارتباطی با این کمپین در شبکه‌های اجتماعی است. این پویش با همکاری هماهنگ‌کننده ملی کمیته ترویج اتحادیه بین‌المللی نجوم،‌ سازمان فضایی ایران،‌ مجله نجوم و انجمن نجوم ایران برگزار می‌شود.

منبع سازمان فضایی ایران
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=13760
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها