انتصاب دبیر ستاد برگزاری هفته جهانی فضا در سال ۹۸

0 789

دکتر مرتضی براری معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رئیس سازمان فضایی ایران، طی حکمی دکتر سعید قربانی را به عنوان دبیر ستاد برگزاری هفته جهانی فضا در سال ۹۸ منصوب کرد.

در این حکم آمده است: «انتظار می‌رود با بهره‌گیری از توان تمام  متخصصان، کارشناسان و کارکنان سازمان و همچنین استفاده از تمام ظرفیت‌های حوزه فضایی کشور اعم از بخش خصوصی و دولتی، برنامه‌های این هفته در راستای شعار انتخابی از سوی انجمن هفته جهانی فضا با عنوان «ماه، دروازه‌ای به سوی ستارگان» تدوین و با استفاده حداکثری از ظرفیت بخش خصوصی اجرا شود. امید است با اتکال به خداوند سبحان، بهره‌گیری از توان علمی و عملی، خلاقیت و نوآوری و مشارکت و همدلی خانواده بزرگ فضایی کشور، در انجام امور محوله موفق و موید باشید.»

در سال ۱۹۹۹، مجمع عمومی سازمان ملل (UNGA)، قطعنامه‌ای را تصویب کرد که به موجب آن، چهارم تا دهم اکتبر هر سال (۱۳ الی ۱۹ مهر)، به عنوان هفته جهانی فضا، انتخاب شد. هدف از این کار، ترویج و توسعه دانش فضایی و آشنا کردن مردم و جوانان از نقش فناوری فضایی در زندگی انسان‌ها روی زمین اعلام شد.

این هفته در حقیقت حد فاصل دو رویداد تاریخی است؛ در ۴ اکتبر ۱۹۵۷، اسپوتنیک ۱ (Sputnik 1)، نخستین ماهواره جهان توسط اتحاد جماهیر شوروی به فضا پرتاب شد و در ۱۰ اکتبر ۱۹۶۷ نیز، نخستین معاهده استفاده صلح‌آمیز از فضای ماوراء جو در سازمان ملل (UN) به امضاء رسید.

سازمان ملل و مسئولان انجمن هفته جهانی فضا، از تمامی گروه‌ها و تشکل‌ها در سراسر جهان خواسته‌اند تا در این هفته به اجرای برنامه‌های مختلف فضایی، مانند برگزاری همایش‌ها و نمایشگاه‌های فضایی، اجرای مسابقات علمی و هر کار دیگری که بتواند نظر جوانان را به دانش فناوری فضایی جلب نماید، بپردازند.

شایان ذکر است کمیته جهانی برگزاری مراسم هفته فضا، در هر سال شعاری را برای آن در نظر می‌گیرد. هدف از این کار، همسو کردن فعالیت‌ها و برنامه‌های گروه‌های مختلف در سراسر جهان و در راستای هدفی مشترک است. 

برنامه‌های هفته جهانی فضا در ایران نیز از همان سال ۲۰۰۰ شروع شد؛ اما بیشتر در حد اجرای همایش‌ها و برنامه‌های درون سازمانی در سازمان سنجش از دور و وزارت مخابرات سابق بود. تأسیس سازمان فضایی ایران در سال ۸۴، و به طبع آن، اطلاع‌رسانی‌های بیشتر درباره این هفته در بین مردم، باعث شد که برخی از تشکل‌ها در شهرهای مختلف، به فکر برگزاری مراسم هفته جهانی فضا در ابعادی گسترده‌تر در میان مردم باشند. شهرهایی مثل تهران، اصفهان و رشت، از جمله نخستین شهرهایی بودند که به‌طور جدی در این زمینه فعالیت کردند. به دنبال آن در سال‌های اخیر، شهرهای دیگری هم به این فهرست اضافه شدند و در حال حاضر شاهد گسترش برگزاری این برنامه‌ها تقریباً در تمامی استان‌ها هستیم.

در ویژه‌برنامه‌های هفته جهانی فضا در ایران در سال‌های گذشته فضانوردانی همچون گئورگی گرچکو (Georgy Grechko)، الکساندر بالاندین (Aleksandr Balandin) و ویکتور گارباتکو (Viktor Gorbatko) حضور داشتند.

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=13757
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها