ابزاری در خدمت خلبان‌ها که داده‌های ناوبری و هواشناسی ماهواره‌ای را یکپارچه می‌کند

0 644

خلبان‌ها پیش از پرواز باید حجم زیادی از داده‌های مربوط به وضعیت هوا، عوارض توپولوژی زمین، حرکت دیگر هواپیماها و چگونگی مصرف سوخت را بررسی کنند. انجام این کار وظیفه‌ای زمان‌بر و خسته‌کننده است. یکپارچه شدن داده‌های هوایی، جغرافیایی و هواشناسی می‌تواند کمک شایانی به خلبان‌ها کند. سازمان فضایی اروپا اسا (ESA) در همکاری با شرکت بلژیکی اسناه (ESNAH) ابزاری به نام اسکای‌لیبرتی (SkyLiberty به معنی آزادی آسمان) برای کاربرد در هواپیماها ساخته‌اند که داده‌های ماهواره‌ای ناوبری و هواشناسی را دریافت و یکپارچه‌سازی می‌کند. قرار است نمونه‌های تجاری این ابزار که به افزایش ایمنی پروازها کمک می‌کند تا آخر سال جاری میلادی عرضه شود.

ابزار اسکای‌لیبرتی به خلبان اطلاعات دقیق موقعیت و وضعیت هوایی پیش رو را گزارش می‌دهد و به او امکان برنامه‌ریزی متناسب پرواز را می‌دهد. این ابزار بر اساس قوانین هوانوردی برنامه‌ریزی شده و می‌تواند به خلبان درباره نزدیک شدن به مناطقی که محدودیت پروازی دارند مانند نیروگاه‌های هسته‌ای هشدار دهد. همچنین این ابزار به خلبان امکان ارتباط دوطرفه با ایستگاه‌های زمینی را می‌دهد و آموزشگاه‌های پرواز و همچنین مراکز کنترل ترافیک هوایی می‌توانند از آن برای ره‌گیری هواپیماها و نیز مکالمه با خلبان استفاده کنند. همه این امکانات با ترکیب مخابرات ماهواره‌ای و داده‌های سامانه‌های ناوبری ماهواره‌ای جهانی فراهم شده است.

این ابزار در یک پرواز ۷ هزار و ۴۰۰ کیلومتری بر فراز بلژیک، فرانسه، اسپانیا، پرتغال، جزایر قناری و مراکش آزموده شده است که بخش عمده‌ای از مسیر آن بر فراز آب بوده تا قابلیت اطمینان اتصال مخابراتی ماهواره‌ای آزمایش شود. استفاده از ابزار اسکای‌لیبرتی در این پرواز آزمایشی باعث شد که مصرف سوخت ۱۵ درصد کاهش یابد. این کاهش سوخت به دلیل امکان انتخاب بهترین مسیر با توجه به وزش باد با داده‌های فراهم‌شده بوده است. همچنین این ابزار آزمایش‌های مربوط به تنش‌های واردشده حین پرواز را با موفقیت گذرانده است.

شرکت اسناه سال ۲۰۱۲ به صورت استارت آپ فعالیت خود را در مرکز رشد کسب‌وکار سازمان فضایی اروپا در بلژیک آغاز کرد. سازمان فضایی اروپا ۲۰ مرکز رشد کسب‌وکار در سرتاسر اروپا دارد. این مراکز از استارت‌آپ‌های برای به‌کارگیری نوآورانه فناوری‌های فضایی در کاربردهای دیگر حمایت فنی و اقتصادی می‌کنند .


منبع esa
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=13751
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها