تصاویر ماهواره راداری سبک شرکت فنلاندی منتشر شد

0 1,009

دستیابی به تصاویر ماهواره‌ای با قدرت تفکیک مکانی کم‌تر از یک متر با استفاده از فناوری رادار دهانه ترکیبی یا رادار روزنه مصنوعی موسوم به سار (Synthetic Aperture Radar به اختصار SAR) با به‌کارگیری ماهواره‌ای سبک‌تر از ۱۰۰ کیلوگرم دستاورد قابل‌توجهی است. این امکان با تصویربرداری طولانی‌تر ماهواره‌های سار از یک نقطه در هنگام گذر از فراز آن فراهم می‌شود که داده‌های بیش‌تری از آن نقطه را فراهم می‌نماید؛ این به معنی تهیه تصاویری با قدرت تفکیک مکانی بالاتر است.

شرکت فنلاندی آیسای (Iceye) به تازگی تصاویر تهیه‌ شده با فناوری راداری سار خود را که دارای این ویژگی هستند به صورت عمومی منتشر کرده است. به گفته مدیرعامل اجرایی این شرکت، در ابتدا می‌توان برای تشخیص تغییرات در منطقه‌ای وسیع از تصاویری با قدرت تفکیک مکانی پایین‌تر که کل آن منطقه را پوشش می‌دهد استفاده کرد؛ سپس با تعیین نقاطی که لازم است با دقت بالاتری بررسی شود، در عبور ماهواره بعدی از منظومه ماهواره‌ای سار بر فراز آن منطقه، تصاویر نقطه‌ای با قدرت تفکیک مکانی بالا تهیه نمود. با استفاده از تصاویر با وضوح بالا می‌توان اجسامی مانند واگن‌های قطار، شناورهای دریایی یا کشتی‌های مستقر در بنادر را تشخیص داد.

شرکت آیسای نخستین ماهواره کوچک با فناوری سار خود را که آیسای-ایکس۱ (Iceye-X1) نام دارد در ژانویه سال ۲۰۱۸ و دومین ماهواره را با نام آیسای-ایکس۲ در دسامبر همان سال به مدار زمین فرستاد. این شرکت تصمیم دارد حداقل پنج ماهواره دیگر را در سال ۲۰۱۹ به فضا بفرستد.

منبع Spacenews
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=13746
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها