انتخاب مرکز هدایت مأموریت بازگشت انسان به ماه

0 1,045

آژانس فضایی آمریکا، ناسا (NASA)، از انتخاب مرکز هدایت پروژه آرتمیس (Artemis) خبر داد. جیم برایدنستاین (Jim Bridenstine) رئیس این سازمان اعلام کرد که مرکز پروازهای فضایی مارشال (Marshall Space Flight Center) در ایالت آلاباما (Alabama) آمریکا، به عنوان مرکز اصلی پروژه آرتمیس برای ساخت فضاپیما انتخاب شده است.

بدین ترتیب، سامانه فرود فضاپیمای پروژه آرتمیس در این مرکز فضایی ساخته خواهد شد. به گفته برایدنستاین تاریخچه مرکز فضایی مارشال در راه‌اندازی فضاپیمای پروژه آپولو (Apollo) در این انتخاب موثر بوده است.

آرتمیس نام مأموریت بازگشت انسان به ماه است و قرار است ناسا طی آن، فضانوردان را تا سال ۲۰۲۴ میلادی به نزدیکی قطب جنوب ماه اعزام کند. طبق اعلام ناسا، ۱۱ شرکت فعال در حوزه هوافضا قصد دارند با بیش از ۴۵ میلیون دلار بودجه این سازمان، در طراحی و آزمایش نخستین نمونه‌های فرودگر برای مأموریت آرتمیس همکاری کنند. این شرکت‌ها قصد دارند نخستین نمونه‌های سامانه فرود انسانی را طراحی کنند تا بتوانند فضانوردان را از مدار بالای ماه به مدار پایین آن برسانند، روی سطح ماه فرود آورند و دوباره به نخستین محل بازگردانند.

ناسا همچنین قصد دارد با انجام پروژه آرتمیس نخستین زن را به ماه اعزام کند. پروژه بلندپروازانه ناسا برای فرستادن اولین زن روی سطح کره ماه به نام الهه ماه در یونان (آرتمیس) نامگذاری شده است. این سازمان که در دهه ۶۰ و ۷۰ میلادی موفق شده بود با پروژه فضاپیماهای آپولو اولین انسان‌های مرد را روی سطح ماه فرود بیاورد اکنون در پروژه‌ای جدید یک فضانورد زن را به لیست ماه‌نوردان اضافه و پروژه را به اسم خواهر این خدای یونانی نامگذاری کرده است.