معرفی وبسایت جامعه مریخ (Mars Society)

0 957

علیرضا فتحی: جامعه مریخ (Mars Society) یکی از بزرگترین سازمان‌های غیر دولتی فضایی است که به مطالعه مریخ و کلنی‌سازی این سیاره اختصاص یافته است. این سازمان در سال ۱۹۹۸ توسط دکتر رابرت زوبرین (Robert Zubrin) تاسیس شده است و برای افزایش آگاهی عموم، دولت‌ها و رسانه‌ها در مورد مزایای ماموریت‌های اکتشافی مریخ و ساخت یک اقامتگاه دائمی برای سکونت انسان در این سیاره تلاش می‌کند. در این مطلب به بررسی وبسایت این سازمان می‌پردازیم که از بهترین منابع برای افزایش اطلاعات در مورد سیاره سرخ و دنبال کردن اخبار پروژه‌های مربوط به مریخ محسوب می‌شود.

وبسایت جامعه مریخ به نشانی http://www.marssociety.org/ از ۶ بخش اصلی تشکیل شده است که عبارتند از: اخبار مریخ، چرا مریخ (Why Mars?)، معرفی سازمان و شعبه‌ها، پروژه‌ها، آموزش و ترویج و فروشگاه. این وبسایت همزمان با تاسیس سازمان در سال ۱۹۹۸ راه‌اندازی شده و با عضویت در آن می‌توان از مزایای دیگری همچون دریافت خبرنامه و تخفیف شرکت در همایش‌های جامعه مریخ بهره‌مند شد.

 

در بخش اخبار همانطور که گفته شد، اخبار مرتبط با مریخ منتشر می‌گردد. این بخش تقریبا هفته‌ای دو مرتبه بروزرسانی شده و در آن آخرین اخبار کاوشگرها و پروژه‌های مریخ ناسا، برندگان مسابقات برگزارشده توسط جامعه مریخ و آخرین فعالیت‌های انجام‌شده توسط این سازمان اطلاع‌رسانی می‌شود.

بخش چرا مریخ، پس از تشریح اهمیت مطالعه، اکتشاف و سفر به مریخ برای بشر با ارائه یک ویدیو از سخنرانی رابرت زوبرین، هدف از تاسیس جامعه مریخ را تبیین کرده و بر ضرورت کلنی‌سازی مریخ در آینده و سکونت در آن تاکید می‌کند.

در بخش معرفی سازمان‌ و شعبه‌های آن، اهدافی که جامعه مریخ پیگیری می‌کند به طور مفصل شرح داده می‌شود و شعبه‌های این سازمان در اقصی نقاط جهان معرفی می‌گردد. همانطور که در تصویر زیر قابل مشاهده است، این سازمان مردم‌نهاد به غیر از قاره آفریقا و خاورمیانه در اکثر کشورهای جهان فعالیت دارد.

بخش پروژه‌ها به 6 پروژه اصلی جامعه مریخ اختصاص دارد: ایستگاه تحقیقاتی بیابانی مریخ (Mars Desert Research Station) که از سال ۲۰۰۱ برای شبیه‌سازی محیط مریخ و انجام مطالعات بیشتر فعالیت می‌کند، ایستگاه تحقیقاتی قطبی (Flashline Mars Arctic Research Station) با ماموریتی مشابه و تاسیس در سال ۲۰۰۰، دو مسابقه ساخت مریخ‌نورد در دانشگاه‌های آمریکا و اروپا، پروژه واقعیت مجازی مریخ (MarsVR) و دایره‌المعارف مریخ که شامل ۶۰۵ مقاله تحقیقاتی در مورد مریخ می‌باشد.

بخش ترویج و آموزش علاوه بر فراهم آوردن مجموعه‌ای ویدیوها، کتاب‌ها و رمان‌های علمی-تخیلی در مورد مریخ برای دانش‌آموزان و علاقه‌مندان به کسب اطلاعات بیشتر راجع به سیاره سرخ، محتواهای آموزشی را در اختیار معلمانی که می‌خواهند در کلاس درس راجع به مریخ اطلاعاتی به دانش‌آموزان بدهند، قرار می‌دهد.

در نهایت آخرین بخش وبسایت جامعه مریخ، به فروشگاه این سازمان اختصاص دارد که با فروش تیشرت، ماگ، لوازم جانبی، پوستر، نشان و کارت تبریک، هم برای جامعه مریخ درآمدزایی می‌کند و هم نقش ترویجی برای ترغیب نوجوانان به مطالعه در مورد مریخ دارد.

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=13740
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها