پروژه ناسا جهت کمک به کشف اقیانوس‌ها در منظومه شمسی

پابلو سوبرون (Pablo Sobron)، فیزیکدان موسسه SETI و لوری بارج (Laurie Barge)، محقق آزمایشگاه پیشرانش جت (JPL) سازمان ناسا (NASA)، در حال کار بر روی پروژه‌ای هستند که هدف از آن مطالعه سامانه‌های گرمابی (وابسته به عمل آب‌های گرم در پوسته زمین) در آتشفشان آکسیال سیمونت (Axial Seamount) واقع در زیر آب‌های منطقه خوان دو فوکا (Juan de Fuca) است.

این پروژه که اینویدر (InVADER) نام دارد منابع فنی و عملیاتی موجود برای اکتشافات آینده اقیانوس در جهان را متحول خواهد کرد. سوبرون در این باره می‌گوید: «ما از طریق این پروژه ابزارهای اکتشافات فضایی نسل جدید را به ۱۵۰۰ متری زیر سطح اقیانوس رسانده‌ایم.» او ادامه می‌دهد: «به این ترتیب، پروژه ما فرصت‌های بی‌سابقه‌ای برای ایجاد پلی ارتباطی میان مطالعات در مورد اقیانوس‌های زمین و کشف اقیانوس‌ها در منظومه شمسی ارائه می‌دهد.»

هدف عمده و اصلی این پروژه٬ پیشبرد فناوری‌ها به منظور اجرای کار نمونه‌برداری به صورت خودکار و انجام سنجش‌‌ها با سرعتی بالا است. اینویدر یک محموله مرتبط با اخترزیست‌شناسی با قابلیت انجام آنالیزهای سریع است که آزمایش‌ها را در موقعیت طبیعی و اصلی انجام می‌دهد اینویدر همچنین شامل ابزار نمونه‌برداری از جمله طیف‌نگار لیزری و طیف‌نگار تفکیکی لیزری و یک سامانه تصویربرداری می‌شود.

هر دو سامانه‌های تصویربرداری و نمونه‌برداری در زیر آب با موفقیت آزمایش شده‌اند. این ابزار با قابلیت ماندگاری طولانی‌مدت و سرعت بالا برای سنجش در زیر آب به کار گرفته می‌شوند. اینویدر برای مدت ۱۲ ماه به صورت روزانه، به انجام سنجش‌ها و اندازه‌گیری‌ها خواهد پرداخت.