1398/05/26

بهره‌برداری از سامانه رادیو تلسکوپ فضایی ساخت محققان ایرانی

رئیس مرکز تحقیقات فضایی از بهره‌برداری از سامانه رادیو تلسکوپ فضایی ساخته شده توسط محققان فضایی کشور خبر داد. طبق گفته امید شکوفا این سامانه با هدف پایش امواج رادیویی منابع کیهانی و کائنات توسط محققان پژوهشگاه فضایی ایران ساخته شده است.
بهره‌برداری از سامانه رادیو تلسکوپ فضایی ساخت محققان ایرانی

رئیس مرکز تحقیقات فضایی از بهره‌برداری از سامانه رادیو تلسکوپ فضایی ساخته شده توسط محققان فضایی کشور خبر داد. امید شکوفا با بیان اینکه سامانه رادیو تلسکوپ فضایی با هدف پایش امواج رادیویی منابع کیهانی و کائنات توسط محققان پژوهشگاه فضایی ایران ساخته شده است، گفت: «رادیو تلسکوپ یک گیرنده رادیویی است که امواج رادیویی منابع مختلف کیهانی مانند کهکشان‌ها، سحابی‌ها و اجرام مختلف را دریافت می‌کند و برخلاف رصدهای اپتیک بدون محدودیت شرایط جوی، منابع مختلف رادیویی را پایش می‌کند.»

وی گفت: «این سامانه هم اکنون در کشور به بهره‌برداری رسیده و فرآیند کالیبراسیون خود را طی می‌کند. در واقع این سامانه در محل استقرار اولیه تکمیل شده است اما برای استقرار مکان نهایی و قرارگیری در مکانی که کارفرمای پروژه پیشنهاد می‌دهد نیازمند فرایند کالیبراسیون از نظر عملکرد اجزای مختلف است.»

وی با بیان اینکه میزان دریافت شدت سیگنال و تفسیر داده‌ها از جمله فرآیندهای کالیبراسیون است، گفت: «همانطور که ماهواره‌ها برای قرارگیری در مدار به چند فاز کالیبراسیون نیاز دارند، رادیو تلسکوپ نیز برای قرارگیری در منطقه مورد نظر نیازمند کالیبراسیون و بهینه‌سازی است.»

شکوفا در مورد کاربرد این سامانه نیز گفت: «تاکنون منجمان در حوزه نجوم از تلسکوپ‌های مرئی استفاده می‌کردند تا نوری را که از ستاره‌ها و کهکشان‌ها و همچنین اجرام فضایی به ما می‌رسد رصد و پایش نمایند، اما در رادیو تلسکوپ از طیف رادیو الکترومغناطیسی برای پایش فعل و انفعالات کهکشان‌ها، سحابی‌ها و اجرام مختلف فضایی استفاده می‌شود.»

وی گفت: «برای مثال در زمان انفجار یک ستاره، رادیو تلسکوپ امواج رادیویی ساطع شده را دریافت کرده و از طریق یکسری الگوریتم‌ها و پردازش‌ها تشخیص می‌دهد که وضعیت این ستاره چگونه بوده و یا کهکشانی در حال گسترش یا انقباض است.»

رئیس مرکز تحقیقات فضایی با تاکید بر عملیاتی شدن سامانه رادیو تلکسوپ فضایی خاطرنشان کرد: «تا دو ماه آینده فرآیند کالیبراسیون و بهینه‌سازی این سامانه نهایی شده و برای استقرار در مکان مورد نظر کارفرما تحویل داده می‌شود.» به گفته شکوفا، سامانه رادیو تلسکوپ فرکانسی در حدود  ۱.۵ گیگاهرتز را اسکن می‌کند.

داخلی | کاوش‌های فضایی |