آزمایش مریخ‌نورد ناسا در ایسلند

آژانس فضایی آمریکا، ناسا (NASA)، نمونه اولیه کاوشگر مریخ را در یک منطقه حاوی گدازه‌های آتشفشانی واقع در ایسلند آزمایش می‌کند. این اقدام ناسا به منظور آماده‌سازی ماموریت مریخی خود در سال ۲۰۲۰ انجام می‌گیرد. این منطقه دارای شن‌های سیاه رنگ از جنس بازالت و تپه‌ها و قله‌های ناهموار است. منطقه مذکور لامباراون (Lambahraun) نام دارد و در نزدیکی دومین یخچال بزرگ ایسلند واقع شده است.

ماه گذشته ۱۵۰ دانشمند و مهندس ناسا به مدت ٣ هفته به این منطقه سفر کردند تا یک نمونه از کاوشگر را بسازند. این نمونه اولیه یک وسیله نقلیه الکتریکی کوچک با پنل‌های سفید و شاسی‌های نارنجی رنگ است.

کاوشگر مارس ۲۰۲۰ (Mars 2020) یک مریخ‌نورد در حال توسعه توسط ناسا می‌باشد که قرار است در سال ۲۰۲۰ میلادی توسط حامل فضایی اطلس ۵ (Atlas V) به مریخ ارسال شود. یکی از اهداف این کاوشگر بررسی حیات میکروسکوپی در مریخ است.

این مأموریت به منظور اجرای یک بررسی اخترزیست‌شناسانه در رابطه با پیشینه باستانی مریخ و بررسی فرآیندهای زمین‌‌شناسی سطح مریخ در طول تاریخ خود از جمله ارزیابی زیست‌پذیری سیاره‌ای و امکان وجود حیات بر روی مریخ در گذشته و توان بالقوه این سیاره برای نگهداری رد پای زیست در موادِ قابل دسترسِ تشکیل‌دهنده سطح آن در نظر گرفته شده است.

چرخ‌های مارس ۲۰۲۰ با عرض و قطر ۵۲.۵ سانتیمتر، از جنس آلومینیوم و ضخیم‌تر و بادوام‌تر از چرخ‌های مریخ‌نورد کنجکاوی (Curiosity) است. مجموعاً ۲۳ دوربین روی مارس ۲۰۲۰ نصب خواهد شد که ۵ دوربین بیشتر از مریخ‌نورد کنجکاوی است و نوید تصاویر رنگی و سه‌بعدی بیشتری را از مریخ می‌دهد. دوربین ماستکم زد (Mastcam-Z) این مریخ‌نورد، قابلیت تصویربرداری استریوسکوپی به همراه زوم را نیز دارد که منجر به زاویه دید بازتر دوربین‌ها می‌شود.

شایان ذکر است که ناسا برای مأموریت این کاوشگر در سال ۲۰۲۰ هنوز نامی انتخاب نکرده است.