توضیحات رئیس مرکز فضایی ماهدشت درباره فعالیت‌های این مرکز و اولین رئیس آن

0 1,191

طاهرزاده، رئیس مرکز فضایی ماهدشت کرج، با اشاره به اهمیت این مرکز در بحث فناوری فضایی گفت: «فیروز نادری که امروز در بزرگ‌ترین پروژه‌های فضایی ناسا مشغول به کار است اولین رئیس مرکز فضایی ماهدشت بود.»

مرکز فضایی ماهدشت یک مرکز فضایی ملی است که از سال ۱۳۵۳ به منظور دریافت تصاویر ماهواره‌ای ایجاد شد. در زمان تأسیس ایستگاه فضایی ماهدشت، قرار بود این مرکز به ۳۳ کشور منطقه دیتای ماهواره‌ای ارائه کند اما در حال حاضر عمده فعالیت‌هایی که در مرکز ماهدشت انجام می‌شود، دریافت داده‌های ماهواره‌ای است.

این مرکز در هواشناسی و بررسی وضعیت طبیعی کشور هم نقش موثری دارد به عنوان نمونه در این مرکز به صورت مستمر دریاچه ارومیه پایش می‌شود و اطلاعاتی از سطح اشغال آب و همچنین پس‌روی و پیشروی آب این دریاچه در اختیار دستگاه‌های مرتبط قرار می‌گیرد، علاوه بر این دریاچه‌های مهارلو، بختگان و هامون هم در این مرکز پایش می‌شود.

به گفته طاهرزاده، این مرکز در حال حاضر پشتیبان سامانه کارت سوخت و شبکه شتاب هم هست و علاوه بر این پردازش تصاویر ماهواره‌ای هم در مرکز فضایی ماهدشت انجام می‌شود. وی یکی دیگر از فعالیت‌های این مرکز را رصد اجرام آسمانی عنوان و خاطرنشان کرد: «این اجرام شامل ماهواره‌ها و زباله‌های فضایی می‌شود.» به گفته رئیس این مرکز فضایی قرار است در این مرکز پارک علم و فناوری و مرکز نوآوری فضایی هم مستقر شود.

منبع خبرگزاری ایسنا
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=13723
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها