چهار ماهواره طی ماموریت الکترون به فضا پرتاب شدند

0 652

هشتمین ماموریت ماهواره‌بر الکترون (Electron) انجام شد. طی این ماموریت که «نگاه کن, بدون دست» (Look Ma, No Hands) نام گرفت الکترون ۴ ماهواره متعلق به ارگان‌های مختلف را در مدار قرار داد. 
نخستین محموله این پرتاب تاسواره سنجش از دور برو-۱ (Bro-1) بود که اوپراتور و سازنده آن شرکت آنسین‌لبز (UnseenLabs) است. وظیفه این ماهواره نظارت طیفی برای سرویس دهی کنترل ترافیک دریایی است. این ماهواره اولین قدم برای برپایی یک منظومه ماهواره ای نظارت طیفی است که قرار است به سرویس های نظارت دریایی خدمات سنجشی ارائه بدهد.
محموله بعدی این پرتاب تاسواره‌های پیرل‌وایت-۱و۲ (Pearl White-1,2)  هستند. این ماهواره‌ها متعلق به نیروی هوایی آمریکا (US Airforce) هستند و قرار است از آن ها برای آزمایش فناوری‌های جدید رانشگرها و ارتباطات ماهواره‌ها استفاده شود. این دو تاسواره در مدار لئو و ارتفاع ۵۴۰ کیلومتری قرار گرفتند. 


آخرین و مهم‌ترین محموله این پرتاب ماهواره‌ بلک‌ اسکای گلوبال-۴ (Black sky global-4) بود. این ماهواره چهارمین ماهواره منظومه ماهواره‌ای بلک‌اسکای است. بلک‌اسکای یک پروژه برپایی منظومه ماهواره‌ای سنجش از دور است که توسط شرکت‌ هوافضای آمریکایی اسپیس فلایت اینداستریز (Space flight industries) انجام می‌شود. هدف این شرکت از برپایی بلک‌اسکای جمع‌آوری اطلاعات باکیفیت به صورت زنده از زمین است.
بلک‌اسکای شامل ۶۰ ماهواره‌ می‌شود که قرار است تا پایان ۲۰۱۹ همه آن‌ها به فضا فرستاده شوند. سپس از آن‌جایی که عمر هرکدام از ماهواره‌ها ۳ سال است هر سه سال یک‌بار ماهواره‌ها تعویض خواهند شد.
ماهواره‌های بلک‌اسکای ۵۶ کیلوگرم وزن دارند و به طور مشترک توسط اسپیس‌فلایت اینداستریز و تالس آلنیا اسپیس (Thales Alenia Space) ساخته شده‌اند، همچنین هرکدامشان به یک سنجشگر اسپیس‌ویو۲۴ (Spaceview-24) با قدرت تفکیک ۰.۹ تا ۱.۱ متر از ارتفاع ۵۰۰ کیلومتری که مدار ماهواره‌هاست مجهز هستند. این سنجشگرها ساخت شرکت هوافضا-دفاعی اکسلیس (Exlis) هستند.
این پرتاب جمعه ۱۶ اوت (۲۵ مرداد) ساعت ۰۰:۵۷ به وقت محلی (۱۷:۲۷ به وقت ایران) از پایگاه فضایی ماهیا پنیسولا (Mahia Peninsula) در نیوزلند, توسط شرکت راکت لب (Rocket Lab) و به وسیله ماهواره بر الکترون انجام شد.

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=13718
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها