آزمایش مأموریت مریخ‌نورد اگزومارس با شکستی دیگر مواجه شد

همکاری مشترک آژانس فضایی اروپا (ESA) و آژانس فضایی روسیه، روسکاسموس (Roscosmos)، برای آزمایش مأموریت مریخ‌نورد اگزومارس (ExoMars) با یک شکست دیگر مواجه شد. آژانس فضایی اروپا به همراه سازمان فضایی روسیه قصد دارند در مأموریت اگزومارس کاوشگرهایی را به فضا ارسال کنند. این مأموریت شامل دو فاز و ارسال چندین فضاپیما است تا در نهایت کاوشگرها به دنبال نشانه‌هایی از حیات فراتر از سیاره یا روی سطح آن به جستجو بپردازند.

اولین فاز مأموریت در سال ۲۰۱۶ انجام شد و دو دستگاه به مریخ فرستاده شد. یکی از این دستگاه‌ها مدارگردی برای بررسی گازهای متصاعد شده ناشی از حیات در اتمسفر مریخ بود. دیگری کاوشگری بود که به منظور آزمایش فناوری‌های مورد نیاز برای قرار دادن تجهیزات سنگین روی سطح سیاره طراحی شد.

فاز دوم اما شامل ارسال کاوشگر رباتیکی خواهد بود که به اسم روزالیند فرانکلین (Rosalind Franklin) که یک شیمی‌دان انگلیسی است نامگذاری شده است. این کاوشگر قرار است منطقه‌ای به نام اکسین پلانوم (Oxia Planum) را بررسی کند که از گذشته به عنوان منبعی برای آب و احتمال وجود حیات شناخته می‌شود.

اما اخیراً آژانس فضایی اروپا تأیید کرده که چتر نجات مربوط به مریخ نورد اگزومارس که در هفته قبل آزمایش شد برای بار دوم با مشکل مواجه شده است. آزمایش قبلی در تیر ماه انجام شد که با شکست همراه بود. بر اساس یافته‌های محققان، در هر دو آزمایش آسیب‌هایی در بخش پارچه‌ای چتر مشاهده شده است.

توالی باز شدن چتر نجات اگزومارس ۲۰۲۰

این چتر نجات قرار است کاوشگر اگزومارس را به آرامی روی سیاره سرخ فرود آورد و چنین نقص‌هایی پروژه را با مشکلات جدی مواجه می‌کند. به گفته مدیر تیم مأموریت اگزومارس در آژانس فضایی اروپا، این تیم در تلاش برای یافتن علت نقص هستند و همچنان امیدوارند بتوانند بر اساس برنامه‌ریزی از پیش تعیین شده عملیات ارسال را در سال آینده میلادی انجام دهند.

این آژانس فضایی قصد دارد تا پیش از اتمام سال جاری یک آزمایش دیگر را در ارتفاع بالا انجام دهد. پرتاب اگزومارس ۲۰۲۰ برای یک بازه زمانی کوتاه بین ۴ تا ۲۳ مرداد ۱۳۹۹ برنامه‌ریزی شده است. در صورتی که پرتاب بر اساس زمان‌بندی تعیین شده محقق نشود، تا سال ۲۰۲۲ به تعویق خواهد افتاد.

ارسال اگزومارس ۲۰۲۰ همچنین تقریباً با زمان ارسال کاوشگرهای ایالات متحده و چین همزمان است؛ البته هر یک از این سه کاوشگر مأموریت‌های خاص خود را دارند که با دیگری متفاوت است. آژانس فضایی اروپا قصد دارد برای جلوگیری از هر گونه مشکل دیگر از تبادل اطلاعات بین متخصصانی از دیگر آژانس‌ها و همین‌طور ناسا بهره ببرد.