1398/05/23

انجام موفقیت‌آمیز آزمایش مهم فضاپیمای اوریون+فیلم

موتور اصلی فضاپیمای اوریون (Orion) متعلق به سازمان ناسا (NASA) که قرار است در سال ۲۰۲۰ به عنوان بخشی از برنامه آرتمیس (Artemis) مورد استفاده قرار گیرد، به تازگی آزمایش بسیار مهمی را با موفقیت پشت سر گذاشته است.
انجام موفقیت‌آمیز آزمایش مهم فضاپیمای اوریون+فیلم

در این آزمایش سامانه پیشرانش مدول خدمات (Service Module propulsion system) اوریون به مدت ۱۲ دقیقه روشن ماند. بدین ترتیب چنانچه مشکلی در فاز پیشرانش برودتی‌ موقت (ICPS) در مسیر سفر به ماه ایجاد شود٬ سامانه پیشرانش مدول خدمات این فضاپیما از ICPS جدا شده و تقویت‌کننده‌هایش (Booster) را روشن می‌کند تا موقتا خود را به یک مدار برساند.

در این آزمایش مهندسین ناسا علاوه بر آزمایش موتور اصلی فضاپیمای اوریون، هشت ژنراتور آن را هم روشن کرده و مورد آزمایش قرار دادند. در طول این آزمایش، خروجی موتور توسط مهندسین ناسا کم و زیاد می‌شد تا نحوه تصحیح موقعیت و توان سامانه پیشران سنجیده شود.

اوریون که توسط شرکت لاکهید مارتین (Lockheed Martin) ساخته شده است، جدیدترین فضاپیمای سازمان فضایی ناسا برای حمل انسان به فضا و اکتشافات دوردست از جمله سیاره مریخ است. مراحل اجرایی این فضاپیما پس از اتمام پروژه شاتل (Shuttle) و بازنشستگی ناوگان آن کلید خورد. نخستین پرواز آزمایشی بدون سرنشین فضاپیمای اوریون، در پنج دسامبر سال ۲۰۱۴ با موفقیت صورت گرفت. این فضاپیما مانند فضاپیمای آپولو (Apollo) از یک کپسول حامل فضانوردان تشکیل شده که می‌تواند به فضای ورای زمین برود و پس از اکتشاف در سیارات دیگر و همچنین سیارک‌ها، با کمک چتر نجات به زمین فرود آید.

توسعه فضاپیمای اوریون که یک پروژه قدیمی در ناسا محسوب می‌شود در ابتدا با هدف جایگزینی با شاتل‌های بازنشسته و استقلال از سایوز روسی برای ارسال فضانورد پیگیری می‌شد. این پروژه با فراز و نشیب‌های بسیاری مواجه بوده و دائما دچار کاهش بودجه در دوران‌های مختلف شده است؛ به ویژه در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما (Barack Obama) که سیاست خصوصی‌سازی در صنعت پرتاب‌های فضایی به شدت پیگیری می‌شد پیشرفت پروژه دولتی اوریون در شرایط سختی قرار گرفت و به جای آن شرکت‌های اسپیس‌ایکس (SpaceX) و بویینگ (Boeing) مورد توجه قرار گرفتند اما با شدت گرفتن تنش‌ها بین روسیه و آمریکا و روی کار آمدن دونالد ترامپ (Donald Trump) مجددا این پروژه مورد توجه بیشتری قرار گرفت.

اوریون اکنون قرار است در برنامه آرتمیس نقش مهمی را ایفا نماید. آرتمیس، مأموریت بازگشت انسان به ماه است و قرار است ناسا طی آن، فضانوردان را تا سال ۲۰۲۴ میلادی به نزدیکی قطب جنوب ماه اعزام کند.

سازمان ها | NASA | Lockheed Martin | Boeing | SpaceX