ساخت خورشید مصنوعی به منظور مطالعه بهتر بادهای خورشیدی

پژوهشگران دانشگاه ویسکانسین-مدیسن (University of Wisconsin-Madison) آمریکا برای مطالعه دقیق‌تر بادهای خورشیدی، یک خورشید مصنوعی کوچک را در فضای آزمایشگاه خلق کردند. این خورشید مینیاتوری دارای میدان الکترومغناطیسی بوده و توانایی پرتاب ذرات یونیزه را دارد. پژوهشگران امیدوارند این وسیله بتواند به آن‌ها کمک بیشتری در درک بهتر فیزیک خورشیدی (Solar Physics) نماید.

این وسیله آلومینیومی میلیون ها مرتبه از خورشید واقعی کوچک‌تر است و با تنها ۳ متر عرض، شبیه به توپی است که سیم‌های مختلف به آن متصل شده است. دانشمندان این خورشید کوچک را «توپ بزرگ قرمز» نامگذاری کرده‌اند.

در مرکز این وسیله یک آهنربا برای شبیه‌سازی میدان مغناطیسی خورشید قرار گرفته است. دانشمندان با تزریق هلیوم به آن، گاز درونی را یونیزه کرده و به پلاسما تبدیل می‌کنند. در مرحله بعد با برقراری یک جریان الکتریکی، پلاسما به کمک میدان مغناطیسی موجود، شروع به چرخیدن می‌کند.

اِتان پیترسون (Ethan Peterson) پژوهشگر ارشد این آزمایش می‌گوید: «ما تلاش کردیم نحوه شکل‌گیری بادهای خورشیدی کم‌سرعت و چگونگی تغییر یافتن آن‌ها حین سفر به طرف زمین را مطالعه کنیم. همان‌طور که می‌دانید خورشید یک توپ چرخنده بسیار داغ متشکل از پلاسما است. ما پلاسما را در میدان مغناطیسی این وسیله دوقطبی تولید کردیم تا چرخش و اتفاقاتی را که رخ می‌دهند مشاهده کنیم.»

پژوهشگران موفق شدند به کمک این وسیله مارپیچ حلزونی پارکر (Parker Spiral) را که توسط خورشید در تمام فضا پراکنده می‌شود بازسازی کنند. آن‌ها همچنین پلاسمایی که در برخی اوقات به سوخت بادهای خورشیدی تبدیل می‌شود را نیز نظاره کردند. پیترسون ادامه می‌هد: «پرتاب شدن پلاسما از خورشید فقط توسط ماهواره‌ها امکان‌پذیر است. ما توانستیم این پرتاب‌ها را در آزمایش خود مشاهده کرده و نحوه شکل‌گیری آن‌ها را ببینیم.»

این آزمایش بخشی از برنامه سازمان ناسا (NASA) برای درک بهتر خورشید است. این سازمان در گذشته فضاپیمای پارکر (Parker) را برای مطالعه نزدیک‌تر خورشید به فضا فرستاده بود. این فضاپیما در حال حاضر در حال گردش به دور این ستاره داغ است تا رازهای اتمسفر و طوفان‌های آن را فاش نماید.