1398/05/22

آیا بازار ماهواره‌های کوچک به پختگی رسیده است؟

رشد شدید بازار جهانی ماهواره‌های کوچکی که وزن پرتاب کمتر از ۵۰۰ کیلوگرم دارند طی دهه گذشته بیشتر ناشی از کوچک بودن ابعاد اولیه این بازار بوده است. بازار ماهواره‌های کوچک بین سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۸ به طور میانگین نرخ رشد سالیانه ۲۳٪ را تجربه کرده و انتظار می‌رود در بازه زمانی ۲۰۱۹ تا ۲۰۱۴ نرخ رشد بالاتری...
آیا بازار ماهواره‌های کوچک به پختگی رسیده است؟

رشد شدید بازار جهانی ماهواره‌های کوچکی که وزن پرتاب کمتر از ۵۰۰ کیلوگرم دارند طی دهه گذشته بیشتر ناشی از کوچک بودن ابعاد اولیه این بازار بوده است. بازار ماهواره‌های کوچک بین سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۸ به طور میانگین نرخ رشد سالیانه ۲۳درصد را تجربه کرده و انتظار می‌رود در بازه زمانی ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۴ نرخ رشد بالاتری هم داشته باشد.

در سال ۲۰۱۸، ۳۲۲ ماهواره در سرتاسر جهان و با ۴۴ پرتاب به فضا ارسال شدند و برای دومین سال متوالی بیش از ۳۰۰ ماهواره کوچک به فضا پرتاب شد. این میزان تقریبا دو برابر میانگین پرتاب بین سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷ است که سالانه ۱۶۰ ماهواره کوچک به فضا پرتاب می‌شد. در سال ۲۰۱۸ ماهواره‌های کوچک ۶۹درصد تعداد ماهواره‌های پرتاب‌شده و تنها ۴درصد وزن ارسال‌شده به فضا را تشکیل دادند. لازم به ذکر است که ۵۰درصد ماهواره‌های کوچک پرتاب‌شده در سال ۲۰۱۸ مربوط به آمریکا بود که بیش از ۱۰۰ ماهواره از این مجموعه به شرکت‌های تجاری تعلق داشت.

این بازار که هنوز نیز با عدم قطعیت دست و پنجه نرم می‌کند، در آستانه یک رشد انفجاری قرار دارد. ابرمنظومه‌های گران‌قیمت اینترنت ماهواره‌ای کم کم پرتاب‌های خود را آغاز می‌کنند و تا قبل از سال ۲۰۲۵ و رسیدن به یک ثبات نسبی این رشد ادامه خواهد داشت. موسسه تحلیلی یوروکانسالت (Euroconsult) در یکی از گزارش‌های خود پیش‌بینی کرده است که نرخ رشد بازار پرتاب ماهواره‌های کوچک در سال ۲۰۲۴به ۴۸درصد برسد و پس از آن تا زمان آغاز پرتاب نسل دوم ابرمنظومه‌ها ثبات داشته باشد. طبق مطالعات این موسسه از سال ۲۰۱۹تا ۲۰۲۸ بیش از ۸۵۰۰ ماهواره کوچک به فضا ارسال خواهد شد که نیمی از آن‌ها با هدف پشتیبانی از منظومه‌های پهن‌باند پرتاب می‌گردند.

بخش‌های دیگر بازار به غیر از منظومه‌های پهن‌باند، شامل ماهواره‌های دولتی (نظامی)، سنجش از دور و باریک‌باند (narrowband) هستند. دولت‌ها که مدت‌هاست در حال مطالعه و برنامه‌ریزی برای استفاده عملیاتی از ماهواره‌های کوچک هستند و در بخش ماهواره‌های سنجشی علاوه بر ماهواره‌های متداول، رادارهای روزنه مصنوعی و ابزارهای تصویربرداری چندطیفی نیز راه خود را به بازار ماهواره‌های کوچک باز کرده‌اند. پروژه‌های باریک‌باند شامل خدمات اینترنت اشیا هستند که این بازار هم‌اکنون نیز دچار ریزش‌هایی شده است.

به هر حال با توجه به اتفاقات مهمی که بر سر راه بازار ماهواره‌های کوچک قرار دارد، طی چند سال آینده مشخص می‌شود که آیا این بازار در حال رسیدن به پختگی است یا تغییرات شدید و ناگهانی اکنون به جزئی جدایی‌ناپذیر از کل صنعت ماهواره تبدیل شده است.

آیا بازار ماهواره‌های کوچک به پختگی رسیده است؟

منبع: Spacenews
سازمان ها | euroconsult

اقتصاد فضایی |

نظر شما
اخبار مرتبط

پرتاب ۱۰۵ ماهواره کوچک به فضا توسط استاد دانشگاه استنفورد

1398/03/18
ماه پیش بود که شرکت اسپیس ایکس (SpaceX) با پرتاب ۶۰ ماهواره پروژه استارلینک (Starlink) به فضا خبرساز شد؛ غافل از اینکه چند ماه قبل از این اتفاق، پروژه‌ای به نام کیک‌ست ۲ (KickSat-2) رکورد...

نقش ماهواره‌های کوچک در شکست انحصار کشورهای قدرتمند در صنعت فضا

1398/05/26
در سال ۲۰۱۷ هند موفق به پرتاب ۱۰۴ ماهواره به فضا شد. به استثنای یک مورد، تمامی این ماهواره‌ها از نوع ماهواره‌های کوچک بودند. ماهواره‌های کوچک در حقیقت ماهواره‌های مینیاتوری هستند که کمتر...

پربازدیدکننده ترین خبر

عرضه خدمات انتقال بین مداری برای ماهواره‌های کوچک در پرتاب‌های اسپیس ایکس

شرکت آمریکایی مومنتوس (Momentus) برای پرتاب رایدشیر (Rideshare) شرکت اسپیس‌ایکس (SpaceX) خدمات انتقال بین مداری ارائه می‌کند. در این پرتاب ابتدا ماهواره‌های کوچک با ماهواره بر فالکون ۹ شرکت اسپیس ایکس به مدار زمین منتقل می‌شوند. سپس هر یک از ماهواره‌ها با سامانه پیشرانش شرکت مومنتوس به مدار با ارتفاع دلخواه خود منتقل می‌شود. این انتقال با شاتل مداری ویگوراید (Vigoride) شرکت مومنتوس انجام می‌شود که می‌تواند چندین ماهواره با ​جرم مجموع حداکثر تا ۲۵۰ کیلوگرم را به مدارهای دلخواهشان منتقل کند. امکان قرار دادن چندین ماهواره در ارتفاع‌های مختلف تنها با یک پرتاب قابلیت مهم این مأموریت خواهد بود که باعث ارزان‌تر تمام شدن قرار دادن ماهواره‌ها در مدار می‌شود.