اولین آزمایش موفق بازگشت‌پذیری در چین

0 458

سیروس برزو: شرکت فضایی خصوصی چینی لینک اسپیس (LinkSpace) بامداد شنبه (۱۹ مرداد) برای سومین بار موشک قابل استفاده مجدد خود را از استان چینگهای (Qinghai) در شمال غربی چین با موفقیت پرتاب کرد. این موشک که آر.ال.وی-تی۵ (RLV-T5) نام دارد، بزرگ‌ترین و پیشرفته‌ترین موشک قابل استفاده مجدد در چین است.

این موشک ۸.۱ متری تا ارتفاع ۳۰۰ متر بالا رفت و پس از ۵۰ ثانیه، با دقت فرود ۷ سانتی‌متر و به طور ایمن به زمین بازگشت. آر.ال.وی-تی۵ می‌تواند چندین بار مورد استفاده مجدد قرار بگیرد و از مزایای دیگری همچون هزینه تست پایین و قابلیت تکرار سریع آزمایش برخوردار است. در این پرتاب چندین فناوری مهم دیگر از جمله فناوری جدید پرتاب و احتراق و همچنین اتصال موازی موتورها نیز مورد آزمایش قرار گرفت. دو آزمایش دیگر پرتاب این موشک نیز که در تاریخ‌های ۲۷ مارس و ۱۹ آوریل سال جاری صورت گرفت، موفقیت‌آمیز بودند.

شرکت لینک آئرو اسپیس (Link Space Aerospace Technology Inc) یا لینک آئرواسپیس (LINK Aerospace) یک شرکت خصوصی فضایی چینی است که دفتر مرکزی آن در پکن قرار دارد. این شرکت به ریاست هو ژنیو (Hu Zhenyu) و به عنوان اولین شرکت خصوصی موشکی در سال ۲۰۱۴ تأسیس گردید. در سال ۲۰۱۳ و قبل از ثبت رسمی این شرکت، گروه هو ژنیو مدتی بر روی موشک غیرمداری کی-سی-سا- تاپ (KC-SA-TOP) با توانایی حمل بارهای ۵۰ کیلوگرم در قیرقیزنوییهاک (Keerqinzuoyihouqi)، منطقه خودمختار مغولستان، کار می‌کردند.

پیش‌تر نیز شرکت‌های خصوصی چینی در زمینه آزمایش‌های بازگشت‌پذیری ماهواره‌‌برها تلاش‌هایی داشته‌اند. شرکت جیوژو یونجیان (Jiuzhou Yunjian Space Technology Co.) که در سال ۲۰۱۷ تأسیس شده، اخیرا موتوری با قدرت تولید ۸۰ تن تراست را آزمایش کرده است. این شرکت در ماه مارس نیز موتور دیگری با قدرت تولید ۱۰ تن تراست را با موفقیت آزمایش کرده بود و این دو موتور بخشی از پروژه توسعه ماهواره‌بر بازگشت‌پذیر این شرکت هستند. شرکت نوظهور دیگر در بازار پرتاب‌های فضایی چین با نام سرس (Seres Space Exploration Technology) نیز به تازگی از آغاز توسعه ماهواره‌بر بازگشت‌پذیر تیانمنگ (Tianmeng) با توانایی ارسال ۲۰ تن محموله مدار LEO و ۶ تن محموله به مدار GEO خبر داده است.

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=13695
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها