ایده مهار حامل فضایی الکترون هنگام بازگشت به زمین توسط هلیکوپتر

0 561

شرکت فضایی راکت لب (Rocket Lab) قصد دارد به تقلید از شرکت اسپیس‌ایکس (SpaceX) حامل فضایی الکترون (Electron) را به سلامت روی زمین فرود آورده و از آن در مأموریت‌های بعدی استفاده کند. این شرکت قصد دارد هنگام بازگشت حامل‌های فضایی خود به زمین، آن‌ها را به کمک چتر و هلیکوپتر مهار نماید.

راکت لب هدف اصلی استفاده مجدد از حامل فضایی الکترون را آماده‌سازی سریع آن برای پرتاب‌های بعدی عنوان کرده است. این شرکت امیدوار است با مهار حامل‌ها فضایی خود مابین زمین و هوا، آن‌ها را هر چه سریع‌تر به جایگاه پرتاب بازگردانده و در پرتاب‌های بعدی به کار گیرد. تعدادی از دستگاه‌های حمل فضایی از انرژی الکتریکی تغذیه می‌کنند که این مسئله پرتاب سریع آن‌ها را آسان‌تر می‌کند. این شرکت ویدئویی از ایده مهار حامل فضایی مابین آسمان و زمین منتشر کرده است:

 

بعد از پرتاب الکترون و رفتن آن به سمت فضا، بخش پایینی حامل فضایی از آن جدا شده و به طرف زمین سقوط می‌کند، بخش بالایی به حرکت خود در فضا تا رسیدن به مدار زمین ادامه می‌دهد. راکت لب قصد دارد ابتدا سرعت سقوط قسمت پایینی حامل فضایی را به وسیله چتر کاهش دهد؛ سپس یک هلیکوپتر بعد از برخاستن از روی کشتی، آن را در آسمان مهار کرده و به کشتی باز می‌گرداند.

با اینکه شیوه فرود الکترون شباهت‌های زیادی به شیوه فرود حامل فضایی فالکون ۹ (Falcon 9) اسپیس ایکس دارد، اما تفاوت اصلی در این است که الکترون توانایی فرود به کمک موتور خود را ندارد. علت اصلی این موضوع اندازه کوچک موتور این حامل فضایی در مقایسه با فالکون ۹ است.

راکت لب قرار است طی چندین مأموریت و با به روزرسانی گسترده الکترون آن را برای مهار بوسیله هلیکوپتر آماده کند. در حال حاضر هدف اصلی سازنده این است که حامل فضایی ابتدا سالم به اتمسفر زمین رسیده و سپس بوسیله هلیکوپتر مهار گردد. این شرکت امیدوار است با استفاده مجدد از حامل فضایی الکترون، تعداد پرتاب‌های خود در طول سال را به ۱۲۰ پرتاب افزایش دهد که رقم فوق‌العاد‌ه‌ای برای این شرکت کوچک محسوب می‌شود.

الکترون که برای ارسال محموله‌هایی با جرم ۱۵۰ تا ۲۲۵ کیلوگرم به فضا طراحی شده، حد پایین بازه جرمی محموله قابل ارسال به فضا را چند صد کیلوگرم کاهش می‌دهد. این حامل فضایی می‌تواند محموله ۲۲۵ کیوگرمی را تا فاصله ۵۰۰ کیلومتری از زمین در مدار SSO ببرد. مرحله اول الکترون از ۹ موتور رادرفورد (Rutherford engine) تشکیل شده که تماما به روش چاپ سه‌بعدی تولید شده‌اند و بدین ترتیب طی تنها سه روز قابل تولید هستند.

راکت لب مدتی پیش پنج ماهواره آمریکایی را به وسیله حامل فضایی الکترون و طی ماموریتی با نام «میک ایت رین» (Make It Rain) به مدار لئو (LEO) ارسال کرد. این پرتاب که هفتمین پرتاب الکترون بود یکشنبه ۸ تیر از پایگاه اوننویی (Onenui Station) انجام گرفت. مهم‌ترین محموله این پرتاب، ماهواره‌ بلک‌ اسکای گلوبال-۴ (Black sky global-4) بود.

منبع دیجیاتو
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=13692
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها