اعلام اولویت‌های آژانس فضایی ترکیه

0 787

سردار حسین یلدریم (Serdar Huseyn Yildirim) رئیس آژانس فضایی ترکیه (Turkish Space Agency) در اظهاراتی اعلام کرد که آژانس فضایی این کشور، بخش خصوصی را به سرمایه‌گذاری در فناوری‌های فضایی تشویق و ترغیب می‌کند. به گفته یلدریم، این آژانس، خود، اقدام به تولید فناوری‌های فضایی نخواهد کرد اما بر تولیدات بخش خصوصی نظارت داشته و در جهت توسعه راهبردی آن تلاش خواهد نمود.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در ۷ آگوست سال جاری، یلدیریم را به عنوان رئیس آژانس فضایی ترکیه منصوب کرده و اعضای هیئت مدیره این سازمان را نیز تعیین نمود.

سازمان فضایی ترکیه قرار بود در سال ۲۰۱۶ تاسیس شود اما به دنبال کودتایی که در این سال اتفاق افتاد و ناپایداری‌های سیاسی، برکناری‌های گسترده و بحران‌های اقتصادی را برای این کشور در پی داشت، تاسیس چین سازمانی برای سازماندهی فعالیت‌های فضایی نیز به تاخیر افتاد. البته تاخیر در تاسیس سازمان فضایی ترکیه را نمی‌توان مختص به دو یا سه سال اخیر دانست؛ پیش از این، چهار بار دیگر در سال‌های ۱۹۹۰، ۱۹۹۵، ۲۰۰۰ و ۲۰۱۱ ترکیه برای تاسیس سازمان فضایی اقدام کرد و با شکست مواجه شد. در نهایت سازمان فضایی ترکیه در دسامبر ۲۰۱۸ با فرمان رئیس‌جمهور این کشور تاسیس شد.

ذکر این نکته خالی از لطف نیست که ترکیه قبل از تاسیس سازمان فضایی نیز فعالیت‌هایی در این زمینه انجام داد که حتی از برخی کشورهای دارای سازمان فضایی موثرتر بوده است. این کشور فعالیت‌های فضایی خود را در سال ۱۹۹۴ با پرتاب ماهواره ترکست ۱آ (Türksat 1A) ساخت فرانسه شروع کرد و تا زمان تاسیس آژانس فضایی بیش از ۱ میلیارد دلار صرف خرید و ساخت مشترک ماهواره با کشورهای صاحب فناوری فضایی کرده بود.

ترکیه همچنین قصد دارد سال آینده دو ماهواره‌ مینیاتوری به فضا ارسال نماید. الیف ارگین (Elif Ergin)، مدیر سامانه‌های ماهواره شرکت فناوری دفاعی ترکیه (STM)، مدتی پیش در این باره گفت: «هر دوی این ماهواره‌ها در حال ساخت هستند و سال آینده به فضا فرستاده می‌شوند.» این ماهواره‌ها برای ارائه خدمات سنجش از دور به ترکیه به فضا ارسال می‌گردند.

لازم به ذکر است ترکیه به منظور دستیابی به اهداف تعیین شده فضایی خود تا سال ۲۰۲۳، بودجه‌ای معادل ۶ میلیارد دلار به آژانس فضایی این کشور اختصاص داده است.

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=13691
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها