ماموریت فضایی انگلستان جهت بررسی فیزیک و طوفان‌های خورشیدی

0 729

خورشید یکی از ستارگان کهکشان راه شیری و یک کره کامل است که از پلاسمای داغ ساخته شده و در میانه آن میدان مغناطیسی برقرار است. تاکنون ماموریت‌های مختلفی جهت بررسی ویژگی‌های این ستاره انجام گرفته است. اکنون انگلستان در نظر دارد طی ماموریتی، به بررسی برخی خصوصیات آن یپردازد.

سالیس (SULIS) نام یک ماموریت علمی خورشیدی است که توسط انگلستان هدایت می‌شود و برای پاسخ به سؤالات اساسی درباره فیزیک و ویژگی‌های طوفان‌های خورشیدی طراحی شده است. این ماموریت شامل گروهی از ماهواره‌های کوچک است و طوفان‌های خورشیدی را با استفاده از آخرین فناوری‌های این کشور با دقت نظارت می‌کند. علاوه بر این، در این ماموریت انگلستان قادر به آزمایش فناوری‌های جدید در فضا خواهد بود.

پس از تأمین بودجه، این ماموریت ماهیت فوران‌های خورشیدی را مورد مطالعه قرار می‌دهد و ابرهای مغناطیسی عظیمی از گاز دارای بار الکتریکی را هنگام حرکت با سرعت زیاد و در جریان برخورد با زمین ردیابی می‌کند.

آن‌گونه که دکتر ایمون اسکلیون (Eamon Scullion) محقق این مطالعه از دانشگاه نورتومبریای (Northumbria University) انگلستان توضیح می‌دهد، سالیس از یک سنجنده ۳ بعدی با وضوح بالا استفاده خواهد کرد تا دانشمندان عرصه فضا در نهایت دریابند این ابرهای مغناطیسی از چه چیز ساخته شده‌اند، چه میزان مواد در آن‌ها وجود دارد، چه عواملی باعث فوران آن‌ها می‌شود، با چه سرعتی حرکت می‌کنند و از همه مهم‌تر چگونه ممکن است به زمین آسیب برسانند.

البته سالیس تنها برای یک ماموریت علمی فضایی طراحی نشده است بلکه قرار است به منظور بررسی دقت و درستی هماهنگی و چینش ماهواره‌های کوچک در حال پرواز در آرایشی مشخص و همچنین ارتباطات آینده، به کار گرفته شود.

این ماموریت همچنین کاربرد انتقال قدرت لیزر در فضا و ارتباطات لیزری را در مدارهای پایین زمین (یعنی برای ارتباطات بین ماهواره‌ای و همچنین ارتباطات ماهواره‌ها با زمین) مورد آزمایش قرار خواهد داد. این امر برای ماهواره‌های كوچكِ مجهز به ابزارهایی كه قادر به ثبت مقادیر زیادی از داده‌ها هستند ضروی محسوب می‌گردد. علاوه بر این، به روش‌های موثرتری جهت ذخیره حجم وسیعی از داده‌ها و همچنین مکانیزم‌های انتقال اطلاعات از ماهواره‌ها با سرعت بسیار زیاد نیاز است؛ مکانیزم‌هایی که با بهره‌گیری از آن‌ها بتوان از بروز مشکلات دورسنجی داده‌ای یا سخت‌افزاری جلوگیری به عمل آورد.

اسکلیون در پایان می‌‌گوید:‌ «ما از اینکه در حال کار بر روی ماموریتی هستیم که موجب رشد نقش انگلستان در فیزیک خورشیدی می‌شود، بسیار خرسندیم. سالیس ماموریت‌های هواشناسی فضای آژانس فضایی آمریکا، ناسا (NASA)، و آژانس فضایی اروپا (ESA)، چه آن‌هایی را که عملیاتی شده‌اند و چه آن‌هایی را که هنوز در حد پیشنهاد هستند تکمیل می‌کند و به هموار کردن راه برای کار ابزارهای هواشناسی فضا در آینده کمک خواهد نمود.»

منبع Phys
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=13674
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها