تصمیم ژاپن برای ایجاد واحد دفاعی فضایی

0 525

به گفته چندین منبع دولتی ژاپن، این کشور در مراحل پایانی فراهم‌سازی مقدمات جهت تشکیل اولین واحد فضایی در نیروهای دفاعی خود است و قصد دارد در سال ۲۰۲۰ این واحد را ایجاد نماید. قرار است در این واحد تعداد ۷۰ نیرو مستقر شود و انتظار می‌رود که این نیروها به پایگاه نیروی هوایی فوچو (Air Self-Defense Force’s Fuchu) واقع در غرب توکیو اعزام گردند. 

در حال حاضر، دولت ژاپن در حال ایجاد یک سامانه نظارت بر فضا با استفاده از رادارهای با کارایی بالا و یک تلسکوپ اپتیکال می‌باشد؛ سامانه‌ای که در زمین مستقر است و انتظار می‌رود که در سال مالی ۲۰۲۳ عملیاتی گردد. این کشور در ابتدا قصد داشت قبل از شروع کار سامانه نظارت، یك واحد دفاعی فضایی را در سال ۲۰۲۲ ایجاد كند، اما تصمیم گرفته است تا برنامه راه‌اندازی این واحد را زودتر از این زمان به انجام برساند.

دولت ژاپن پیش از این نیز اقدام به انجام برخی فعالیت‌های فضایی در راستای اهداف نظامی خود کرده بود. این کشور اولین ماهواره مخابراتی نظامی خود را در ژانویه سال ۲۰۱۷ به فضاد پرتاب کرد. هدف ژاپن از پرتاب این ماهواره تقویت نیروهای نظامی و گشت‌های دریایی این كشور بخصوص در دریای شرقی اعلام شد؛ جایی که دولت ژاپن با چین در زمینه مالكیت بر جزایر دیائویو اختلافات زیادی داشته است. همچنین یک ماه بعد و در مارس همان سال، با توجه به نگرانی‌های ژاپن در خصوص برنامه موشکی کره شمالی، دولت این کشور یک ماهواره جاسوسی به فضا فرستاد. البته ژاپن از سال ۲۰۰۳ میلادی با استفاده از پرتاب ماهواره‌های جاسوسی به مدار زمین، مشغول جاسوسی از کره شمالی بوده است.

اکنون اما ژاپن می‌خواهد اقدامات گسترده‌تری را در این زمینه با راه‌اندازی یک واحد دفاعی فضایی انجام دهد. طبق گفته منابع دولتی واحد فضایی پیش‌بینی شده سامانه‌ای نظارتی را اداره خواهد کرد که ماموریت‌های اصلی آن پایش ماهواره‌های سایر کشورها برای مقابله با حملات احتمالی و مختل کردن آن‌ها و همچنین رصد زباله‌های فضایی خواهد بود.

این اقدام دولت ژاپن در حقیقت بخشی از تلاش‌هایی است که توسط این کشور در پاسخ به اقدامات آمریكا، چین و روسیه برای استفاده فزاینده از فضا جهت مقاصد نظامی صورت می‌گیرد.

اخیرا امانوئل مکرون (Emmanuel Macron) رئیس جمهور فرانسه نیز خبر از ایجاد فرماندهی نیروی فضایی داده بود. وی بر روی برنامه‌های خود برای تقویت توانایی‌های دفاعی این کشور با استفاده از تشکیل فرماندهی فضایی به عنوان بخشی از ارتش تاکید کرد. فرانسه نیز که نگران پیشرفت کشورهای چین، روسیه و آمریکا در بحث فضایی و ارسال ماهواره‌هاست حدود ۳.۶ میلیارد یورو برای بروزرسانی تجهیزات فضایی این کشور اختصاص داده است؛ بودجه‌ای که به تازگی و با اعلام وزیر دفاع این کشور با افزایشی ۷۰۰ میلیون یورویی به ۴.۳ میلیاردیورو رسید.

 
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=13658
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها