همکاری ناسا و آژانس فضایی اروپا برای بررسی آثار زندگی در مریخ

0 582

نمایندگان آژانس فضایی آمریکا، ناسا (NASA)، و آژانس فضایی اروپا (ESA) برای اولین بار به تشریح جزئیات برنامه همکاری‌های مشترک خود در مورد مریخ‌نورد بعدی ناسا، مارس ۲۰۲۰ (Mars 2020)، پرداختند. جیم واتزین (Jim Watzin)، مدیر برنامه مارس‌ای (MarsA) در ناسا گفته است: «اگر برنامه این مریخ‌نورد مطابق زمان‌بندی پیش برود، در سال ۲۰۲۸ می‌تواند نمونه‌هایی از خاک و سنگ مریخ را که سفینه قبلی جمع آوری کرده، به زمین منتقل نماید.»

بنا به گفته واتزین، ناسا قبلاً این برنامه‌ها را به طور غیررسمی تصویب کرده بود و در این مذاکرات جزئیات و بودجه ماموریت مورد بحث قرار گرفت. تصمیم نهایی نیز تا اوایل نوامبر سال جاری میلادی که جلسه بعدی شورای وزیران کشورهای عضو آژانس فضایی اروپا برگزار می‌شود، اتخاذ خواهد شد.

در دسامبر سال ۲۰۱۲ پس از فرود موفقیت‌آمیز مریخ‌نورد کنجکاوی (Curiosity) در دهانه گیل (Gale) واقع در منطقه استوایی مریخ و شروع به کشف اسرار این دریاچه خشک، ناسا از تصمیم خود برای ساخت یک مریخ‌نورد دیگر پرده برداشت؛ مریخ‌نوردی که قرار است در سال ۲۰۲۰ به سیاره سرخ اعزام شود. این کاوشگر در فوریه سال ۲۰۲۱ در دهانه جزرو (Jezero) در منطقه استوایی این سیاره فرود خواهد آمد. ناسا می‌گوید این مریخ‌نورد که وارث کامل کنجکاوی خواهد بود، ماموریت دارد گذشته و امروز زندگی در مریخ را بررسی کند. به همین دلیل یکی از وظایف اصلی آن جمع‌آوری مستقیم نمونه‌هایی است که ممکن است اثری از میکروب‌های مریخی در آن‌ها یافت شود.

این سفینه همچنین ماموریت دارد نمونه‌ها را ذخیره و برای حمل به زمین آماده کند؛ برای انجام این کار متخصصان ناسا یک انبارک ویژه طراحی کرده‌اند که در آن قطعات سنگ جمع‌آوری شده توسط مارس ۲۰۲۰ طی کاوش‌های آن در سطح سیاره سرخ، گرد‌آوری شوند. این مریخ‌نورد قرار است بخشی از این نمونه‌ها را در مکانی مناسب جمع‌آوری و ذخیره نماید.

با وجود اینکه مریخ‌نورد اول تقریباً آماده پرتاب به سیاره سرخ است، در مورد مریخ‌نورد بعدی و بخش دوم این مأموریت، یعنی تحویل نمونه‌های جمع‌آوری شده از مریخ به زمین، هنوز کار مهمی صورت نگرفته است. اخیرا کارشناسان ناسا برنامه‌هایشان را برای اجرای این طرح به همکاران اروپایی خود اعلام کرده و توانستند موافقت اولیه آن‌ها را جلب نمایند.

منبع خبرگزاری ایسنا
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=13635
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها