ماموریت ناو باربری پروگرس ام‌اس-۱۱ در اقیانوس آرام پایان یافت

0 434

ناو باربری بدون سرنشین پروگرس ام‌اس-۱۱ (progress ms-11) پس از سفر فضایی تقریبا ۵ ماهه خود، در اقیانوس آرام غرق شد. سخنگوی مرکز پروازهای فضایی روسیه ضمن اعلام این خبر به خبرگزاری روسی ایتارتاس (ITAR-TASS) گفت: «بخش مهمی از این سفینه که روز دوشنبه (۷ مرداد) از ایستگاه فضایی بین‌المللی جدا شده بود در اثر برخورد به لایه‌های فشرده جو از بین رفت و باقیمانده آن به شکل قطعات پراکنده در اقیانوس آرام غرق شد.»

پروگرس ام‌اس-۱۰ (progress ms-10) در ساعت ۱۳:۴۴ روز ۲۹ ژوئیه (به وقت مسکو) از ایستگاه فضایی بین‌المللی جدا و طبق برنامه تنظیمی از سوی مرکز هدایت پرواز و در مسیر تعیین شده راهی زمین گردید. سفینه‌های پروگرس به دلیل نداشتن سپر حرارتی در اثر برخورد به جو نابود می‌شوند و تنها قطعاتی از آن به زمین می‌رسد؛ به همین دلیل، زمان و زاویه ورود آن‌ها به جو زمین طوری تنظیم می‌شود که این قطعات در مناطق غیرمسکونی اقیانوس آرام که کشتی‌ها هم تردد ندارند به زمین برسند.

این ناو در ۴ آوریل سال ۲۰۱۹ از پایگاه پرتاب‌های فضایی بایکونور (Baikonur Cosmodrome) پرتاب شد و پس از دو بار چرخش به گرد زمین به واحد پیرس ایستگاه فضایی بین‌المللی متصل گردید. این سریع‌ترین پهلوگیری تاریخ پرواز به ایستگاه فضایی بین‌المللی بود که تنها ۳ ساعت و ۲۱ دقیقه طول کشید. تجربه موفق این پرواز، فرصت جدیدی را برای برنامه‌های فضایی در جهت صرفه‌جویی در مصرف سوخت و زمان پروازهای مداری فراهم ساخت. سفینه‌های قبلی، زمان‌های طولانی‌تری در راه بودند و حتی گاهی ۴۸ ساعت طول می‌کشید تا خود را به ایستگاه برسانند.

ناو باربری بدون سرنشین پروگرس ام‌اس -۱۱ محموله‌ای ۲.۵ تنی از جمله سوخت، آب، هوای فشرده و اکسیژن را به ایستگاه فضایی بین‌المللی رساند.

منبع خبرگزاری ایسنا
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=13628
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها