1398/05/14

احتمال تعویق اجرای ماموریت اعزام فضانوردان توسط کپسول دراگون تا سال ۲۰۲۰

احتمال تعویق اجرای ماموریت اعزام فضانوردان توسط کپسول دراگون تا سال ۲۰۲۰

با توجه به تغییرات مدیریتی در آژانس فضایی آمریکا، ناسا (NASA)، کارشناسان احتمال می‌دهند ماموریت ارسال فضانوردان همراه کپسول دراگون (Dragon) شرکت اسپیس‌ایکس (SpaceX) به ایستگاه فضایی بین‌المللی تغییر کند و در سال ۲۰۲۰ انجام شود. ناسا اخیرا از طریق یک پست وبلاگی به طور کامل تغییراتی را در مدل ریاست این سازمان به خصوص در بخش ماموریت‌های اکتشافی انسانی در فضا اعمال کرد. این تغییرات بر زمانبندی بازگشت فضانوردان به ایستگاه فضایی بین‌المللی از خاک آمریکا نیز تاثیر می‌گذارد.

سفر اول دراگون سرنشین‌دار پس از ۵ روز و با فرود آن در اقیانوس اطلس به پایان رسید. به دنبال این پرواز موفقیت آمیز بود که ناسا اعلام کرد به زودی نخستین ماموریت آن با حضور فضانوردان این سازمان صورت خواهد گرفت. اما ناگهان اعلام شد که دراگون روز ۲۰ آوریل تنها نیم ثانیه قبل از روشن شدن پیش رانشگرهای لغو پرواز، در جریان آزمایش در مرکز نیروی هوای کیپ کاناورال (Cape Canaveral Air Force Station) منفجر شده است. اسپیس‌ایکس در ماه ژوئیه گزارش داد که این انفجار به دلیل خرابی دریچه‌ای در داخل سامانه هلیوم و تحت فشار سامانه پیشرانه‌ سفینه ایجاد شده است.

به دنبال این حادثه اعلام شد اولین ماموریت سرنشین‌دار سفینه به جای سپتامبر در ۱۵ نوامبر پرواز خواهد کرد. اما یک منبع نزدیک به صنایع فضایی روسیه از اولین پرتاب خدمه‌دار دراگون در ۱۷ دسامبر خبر داد. با این اوصاف، از آنجا که پروازهای آزمایشی کپسول دراگون از جدول پرتاب و فرودهای ناسا حداقل تا ماه اکتبر حذف شده است، اسپیس‌ایکس اکنون نمی‌تواند ماموریت مذکور را زودتر از دسامبر سال جاری به انجام برساند.

البته برای دستیابی به این هدف باید اقدامات خاصی انجام شود. همچنین اسپیس‌ایکس و ناسا هر دو اعلام کرده‌اند پرتاب کپسول دراگون همراه فضانوردان در ۲۰۱۹ میلادی به نظر امکان‌پذیر نمی‌رسد. درهمین راستا طبق آخرین پست وبلاگی جیم بریدنستاین (Jim Bridenstine)، رئیس ناسا، قرار است پس از تعیین مدیر جدید، تاریخ تمام برنامه‌های اکتشافات انسانی ناسا تعیین شود تا به این ترتیب برنامه زمانبندی واقع بینانه‌تری ارائه گردد.

کارشناسان معتقدند به احتمال زیاد ماموریت دمو-۲ در سال ۲۰۲۰ اجرا شود. علاوه بر این موارد، اسپیس‌ایکس هنوز آزمایش‌های لغو ماموریت کپسول سرنشین‌دار دراگون را انجام نداده است و این خود مانعی دیگر در انجام ماموریت فوق در سال ۲۰۱۹ به محسوب می‌شود.