ویدئوی منتشر شده از تمرین بازوی رباتیک مریخ‌نورد مارس ۲۰۲۰

آژانس فضایی آمریکا، ناسا (NASA)، به تازگی یک ویدئوی تایم‌لپس از فرایند تمرین بازوی رباتیک مریخ‌نورد مارس ۲۰۲۰ (Mars 2020) منتشر کرده است. این بازوی رباتیک ۷ فوت (۲.۱ متر) طول دارد و دارای یک دست ۴۰ کیلوگرمی است. این تمرینات توسط مهندسان ناسا و پیش از پرتاب نهایی بدون سرنشین آن به سیاره سرخ انجام گرفت.

شاید چنین تمرین‌هایی ساده و آسان به نظر برسند اما وقتی صحبت از ماموریتی ۲.۵ میلیارد دلاری می‌شود، لازم است تا از صحت عملکرد یکی از مهم‌ترین اجزای این مریخ‌نورد اطمینان حاصل نمود.

کاوشگر مارس ۲۰۲۰ در حال توسعه توسط ناسا بوده و قرار است در سال ۲۰۲۰ توسط فضاپیمای اطلس ۵ (Atlas V) این سازمان به مریخ ارسال شود. این ماموریت به منظور اجرای یک بررسی اخترزیست‌شناسانه در رابطه با پیشینه باستانی مریخ و همچنین بررسی فرایندهای زمین‌شناختی سطح مریخ در طول تاریخ خود انجام می‌گیرد. مارس ۲۰۲۰ قرار است در این ماموریت به ارزیابی زیست‌پذیری سیاره‌ای و امکان وجود حیات بر روی مریخ در گذشته و توان بالقوه این سیاره در این رابطه بپردازد.

ماموریت این کاوشگر در تاریخ ۴ دسامبر سال ۲۰۱۲ در نشست اتحادیه ژئوفیزیک آمریکا (American Geophysical Union) در ایالت سانفرانسیسکو توسط ناسا اعلام شد. در طراحی این مریخ‌نورد از طرح مریخ‌نورد کنجکاوی (Curiosity) استفاده شده است و بارهای ارزشمند علمی مختلفی را به همراه خواهد داشت.