رصد یک کهکشان مارپیچی در فاصله ۷۰ میلیون سال نوری

تلسکوپ فضایی هابل (Hubble Space Telescope) به تازگی تصویری از یک کهکشان مارپیچی در فاصله ۷۰ میلیون سال نوری از منظومه شمسی ثبت کرده است. کهکشان مذکور که ان‌جی‌سی ۲۹۸۵ (NGC 2985) نام دارد، کهکشانی پیچیده و درخشان است و در صورت فلکی خرس بزرگ (Ursa Major) قرار دارد. در تصویر ثبت شده توسط هابل، شکل درهم پیچیده این کهکشان در زمینه‌ای تاریک در فضا واقع شده است.

در طول سال‌ها، کهکشان‌های مارپیچ با دیگر کهکشان‌ها برخورد کرده و موجب ایجاد ترکیباتی پرستاره در فضا شده‌اند. این برخوردها، موجب ترکیب ساختارهای پیچشی کهکشان‌های اصلی شده و اَشکال آن‌ها را صاف و هموار می‌کند.

کهکشان مارپیچی (spiral galaxy) یکی از سه نوع اصلی کهکشان‌ها است که اولین بار در سال ۱۹۳۶ توسط ادوین هابل (Edwin Hubble)، دانشمند اخترشناس آمریکایی، معرفی شد. این نوع کهکشان‌ها چند بخش اصلی دارند:

– یک دیسک چرخان که از چند بازو تشکیل شده‌ است و ستارگان اکثرا در آن قرار دارند
– مرکز آن که یک برآمدگی کره مانند بوده و اغلب از ستارگان پیر تشکیل شده‌ است
– هاله کهکشانی که خوشه‌های ستاره‌ای کروی زیادی در آن قرار دارند
– سیاه‌چاله ابرپرجرم که در مرکز آن قرار دارد

تلسکوپ فضایی هابل در سال ۱۹۹۰ توسط شاتل فضایی دیسکاوری (Space Shuttle Discovery) در مدار گردش قرار گرفت. نام این تلسکوپ که یکی از بزرگترین و پرکاربردترین‌ تلسکوپ‌ها به‌ شمار می‌آید، از اسم ادوین هابل گرفته شده است. این تلسکوپ یک برنامه مشترک بین آژانس فضایی آمریکا، ناسا (NASA)، و آژانس فضایی اروپا (European Space Agency) می‌باشد.