لباس فضانوردی؛ از دفع خطرات فضایی تا تامین آب و اکسیژن

0 1,281

فضای خارج از جو زمین مکانی بسیار خطرناک است، به گونه‌ای که اگر شما بدون لباس فضایی به خارج از فضاپیمای خود بروید آنچه که ظرف چند دقیقه برای شما رخ می‌دهد، وحشتناک خواهد بود. لباس فضانوردی درواقع یک فضاپیمای بسیار کوچک است که از فضانوردان در برابر خطرات فضایی محافظت می‌کند.

چرا فضانوردان به این لباس نیاز دارند؟

این لباس به طرق مختلفی به فضانوردان کمک می‌نماید؛ آن‌ها را از گرما یا سرمای شدید فضایی حفظ کرده و همچنین اکسیژن مورد نیاز برای تنفس فضانوردان به هنگام کار در خارج از ایستگاه فضایی را تامین می‌کند. لباس فضانوردی به گونه‌ای طراحی شده که آب را برای نوشیدن در خود حفظ و از فضانوردان در برابر گرد و غبارهای فضایی محافظت می‌کند. گرد و غبارهای فضایی به طور معمول خطرناک نیستند اما اگر سرعت زیادی داشته باشند می‌توانند مانند یک گلوله به فضانوردان آسیب برسانند. به علاوه، این لباس‌ها دارای محافظی برای چشم فضانوردان در برابر نور خورشید هستند.

این لباس‌ها از چه بخش‌هایی تشکیل شده‌اند؟

یک لباس فضانوردی از بخش‌های بسیاری ساخته شده است. یکی از این بخش‌ها قفسه سینه فضانوردان را می‌پوشاند و بخش دیگر بازوها را به دستکش آ‌ن‌‌ها متصل می‌کند. این نوع لباس‌ها لایه‌های متفاوتی دارند؛‌ برای مثال یک لایه اکسیژن را حفظ کرده و لایه دیگر از ورود گرد و غبار جلوگیری می‌کند.

همچنین خوب است بدانید که در زیر این لباس‌ها پوشش دیگری وجود دارد که تمام بدن فضانورد به جز سر، دست و پا را می‌پوشاند. لوله‌هایی در داخل این لباس تعبیه شده که آب از طریق آن‌ها جریان یافته و سرما را برای فضانورد نگه می‌دارد. گفتنی است در پشت این لباس یک کوله پشتی قرار دارد که به تنفس فضانورد کمک می‌کند؛ کار این بخش به گونه‌ای است که دی‌اکسیدکربن حاصل از تنفس فضانورد را خارج و اکسیژن را به داخل آن وارد می‌نماید.

علاوه بر این، ابزاری به نام سافر (Simplified Aid For EVA Rescue به اختصار SAFER) در پشت این لباس قرار دارد که دارای چندین رانشگر کوچک است؛ اگر یک فضانورد از ایستگاه فضایی دور شود، می‌تواند با استفاده از این تجهیزات پرواز کند.

منبع خبرگزاری فارس
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=13584
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها