فضاپیمای لایت‌سیل ۲ وارد حساس‌ترین مرحله خود شد

فضاپیمای خورشیدی لایت‌سیل ۲ (LightSail 2) که ماه گذشته توسط حامل فضایی فالکون هوی (Falcon Heavy) متعلق به شرکت فضایی اسپیس‌ایکس (SpaceX) در مدار زمین قرار گرفت، بادبان خورشیدی خود را با موفقیت به اهتزاز درآورده و جستجو در فضا را با استفاده از انرژی خورشیدی آغاز کرده است.

این فضاپیما که متعلق به انجمن سیاره‌ای (The Planetary Society) است، اکنون وارد حساس‌ترین مرحله ماموریت خود شده که نقطه عطفی برای فناوری با پتانسیل بین سیاره‌ای محسوب می‌شود. مسئولان کنترل این ماموریت تایید کرده‌اند که این فضاپیما بادبان خورشیدی خود را که به اندازه یک رینگ بوکس است با موفقیت باز کرده و اولین دور در مدار را در حالت استفاده از انرژی خورشیدی به اتمام رسانده است.

برخلاف فضاپیماهای عادی که با موتور حامل فضایی به حرکت در می‌آیند، لایت‌سیل ۲ طوری طراحی شده که انرژی مورد نیاز خود را فقط از طریق فوتون‌های خورشیدی تامین کند و در واقع برای آزمایش امکان همین قابلیت به فضا پرتاب شده است. لایت‌سیل ۲ که در تاریخ ۴ تیر پرتاب شد، قرار است نزدیک‌ترین منظومه ستاره‌ای موسوم به «آلفا قنطورس» (Alpha Centauri) را که در فاصله‌ی ۴.۳ سال نوری از زمین قرار گرفته است، بررسی نماید. سوخت، یکی از ملزومات پرهزینه و سنگین به‌ حساب می‌آید و اگر لایت‌سیل ۲ موفقیت روش توان خورشیدی را به اثبات برساند، احتمالا بتوان سوخت ماموریت‌های آینده به اعماق منظومه‌ی شمسی و فراتر از آن را به‌وسیله‌ی فوتون‌ها یا ذرات نوری خورشید تأمین نمود.

انجمن سیاره‌ای در سال ۲۰۱۵، فضاپیمای لایت‌سیل ۱ (LightSail 1) را در مدار زمین قرار داد که مساحت بادبان خورشیدی آن ۳۲ مترمربع بود. با وجود برخی موفقیت‌ها این ماموریت نقص‌های کوچکی داشت و در نهایت ارسال سیگنال آن قبل از ورود به جو و چند هفته پس از پرتاب متوقف شد. قرار است لایت‌سیل ۲ برای یکسال به دور زمین بچرخد و سپس با ورود به اتمسفر زمین سوازنده شود.

منبع خبرگزاری ایرنا