آجرهایی از خاک ماه برای ساخت پایگاه‌های قمری

0 606

محققان سازمان فضایی اروپا (European Space Agency) قصد دارند تا با استفاده از خاک ماه آجرهایی را تولید کنند که بتوان از آن‌ها برای ساخت پایگاه‌های قمری استفاده کرد. آن‌ها در نظر دارند تا با استفاده از خاک ماه، آجرهایی را بسازند که انرژی را ذخیره و به برق تبدیل می‌کنند.

قصد محققان در این مطالعه این است که بدانند سنگ‌پوشه (Regolith) سطح ماه چگونه می‌تواند انرژی خورشید را در طول روز جذب و سپس آن را به برق تبدیل کند تا بتوان با استفاده از آن از تجهیزات در برابر انجماد محافظت و همچنین برق ۱۴ شبانه‌روز را در ماه تامین نمود. هدف بعدی فضانوردان از رفتن به ماه، استقرار دائمی است؛ از آنجایی که ارسال مواد از زمین به سطح ماه برای ساخت پایگاه‌ها هزینه‌های بسیار زیادی دارد، محققان می‌خواهند از مواد موجود بر روی سطح ماه مانند خاک و سنگ‌پوشه‌ها برای ساخت آجرهایی استفاده کنند.

طبق گفته سازمان فضایی اروپا، با استفاده از سنگ‌پوشه‌های ماه می‌توان آجرهای ذخیره‌ساز گرما تولید کرد. برای انجام این کار، تیمی از محققان با الهام از نمونه‌های سنگی که توسط ماموریت آپولو ۱۱ (Apollo 11) به زمین آورده شد، سنگ‌پوشه‌های مصنوعی ساختند؛ سپس این سنگ‌پوشه‌ها را به ‌آجر تبدیل کرده و تحت شرایط شبیه‌سازی شده ماه قرار دادند.

مدیر این پروژه می‌گوید: «هر فناوری مربوط به ماموریت‌های ماه با شرایط فوق‌العاده دشواری مواجه می‌شود؛ این شرایط شامل شب‌های طولانی و دمای منفی ۱۲۷ تا ۱۷۳ درجه سانتی‌گراد است.»

گفتنی است استفاده از سنگ‌پوشه ماه برای ذخیره گرما به ما این امکان را می‌دهد تا مواد فراوانی برای ساخت پایگاه‌ها در دسترس داشته باشیم و در نتیجه دیگر نیازی به انتقال مواد از زمین نباشد. این روش نخستین گام رو به جلو برای ساخت پایگاه‌های ذخیره انرژی و گرما است تا استقرار دائمی انسان را بر روی ماه ممکن سازد.

منبع خبرگزاری فارس
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=13544
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها