1398/04/29

سطح ماه از دید باز آلدرین در ماموریت آپولو ۱۱+فیلم

آژانس فضایی آمریکا، ناسا (NASA)، به مناسبت ۵۰ سالگی ماموریت آپولو ۱۱ (Apollo 11) علاوه بر تهیه نقشه سه‌بعدی ماه، فیلم لحظه فرود آمدن آپولو ۱۱ بر ماه را نیز از دید باز آلدرین (Buzz Aldrin)، یکی از فضانوردان این ماموریت، بازسازی کرده است.
سطح ماه از دید باز آلدرین در ماموریت آپولو ۱۱+فیلم

ماموریت آپولو ۱۱ یکی از ماموریت‌های پروژه آپولو (Apollo) بود. فضاپیمای آپولو ۱۱ روز ۱۶ ژوئیه سال ۱۹۶۹ سوار بر ماهواره‌بر ساترن ۵ (Saturn V) از مرکز فضایی کندی (Kennedy Space Center)‌ به فضا پرتاب شد و فضانوردان چهار روز بعد و در روز ۲۰ ژوئیه توانستند به عنوان نخستین انسان‌ها بر روی کره ماه فرود آمده و بر آن گام بنهند. طی این ماموریت مایکل کالینز (Michael Collins) خلبان گردونه فرماندهی بود و پس از رسیدن به مدار ماه سفینه ماه‌نشین از سفینه مادر جدا شد. دو فضانورد دیگر یعنی نیل آرمسترانگ (Neil Armstrong) و باز آلدرین روی ماه نشستند، ولی کالینز در سفینه مادر ماند.

اکنون ناسا فیلم لحظه قدم نهادن آلدرین توسط سفینه ماه‌نشین بر ماه را بازسازی کرده است که طی آن می‌توانیم مشاهده کنیم هنگامی‌که او قدم بر ماه نهاد، ساختار ماه چگونه بود. دهانه‌های ماه به وضوح در این فیلم مشخص است.

سطح ماه از دید باز آلدرین در ماموریت آپولو ۱۱+فیلم

فیلم اصلی که از سمت راست پنجره سفینه ماه‌نشین گرفته شده یک تایم‌لپس با لنز ۱۶ میلیمتری و سرعت ۶ فریم در ثانیه است و نمی‌توان جزئیات ساختار ماه را دید؛ اما اکنون یک تیم از پژوهشگران ناسا با در کنار هم قرار دادن تصاویر جدیدتر و با کیفیت بالاتر از ماه موفق به بازسازی مجدد این فیلم شده‌اند.

این تصاویر توسط مدارگرد شناسایی ماه (Lunar Reconnaissance Orbiter به اختصار LRO) که دارای ۳ دوربین سیاه و سفید است و در سال ۲۰۰۹ سوار بر ماهواره‌بر اتلس ۵ (Atlas V) از پایگاه نیروی هوایی کیپ کاناورال (Cape Canaveral Air Force Station) به ماه پرتاب شد، ثبت شده است.

مدارگرد شناسایی ماه فضاپیمای رباتیک ناسا است که در مدار قطب‌آهنگ در حال گردش در مدار ماه می‌باشد. ماموریت این مدارگرد تسهیل ماموریت‌های انسانی و رباتیک آینده بر روی ماه توسط ناسا است. هدف نهایی آن تهیه نقشه تفصیلی به منظور تعیین موقعیت‌های فرود ایمن و منابع بالقوه در سطح ماه، تشریح محیط تابشی و نشان‌دادن فناوری‌های جدید است. این مدارگرد از آن زمان تاکنون در فاصله‌ای بین ۳۰ تا ۱۲۵ مایل (۲۰۰-۵۰ کیلومتر) از ماه در حال چرخش است و تصاویر متعددی از جهات مختلف ثبت می‌کند.

پژوهشگران ناسا با ادغام تصاویر مذکور با فیلم اصلی موفق به ساخت یک فیلم جدید همانند فیلم اصلی شده‌اند. در این فیلم دهانه وست (West) ماه که در دریای آسایش (Mare Tranquillitatis) قرار دارد، قابل مشاهده است. دریای آسایش نام یکی از دریاوارهای کره ماه است.

فضانوردی و سرنشین‌دار | تاریخ و فرهنگ فضایی جهان |