پرتاب ۵۰۰۰ فضاپیمای مدل به مناسبت پنجاهمین سالگرد ماموریت آپولو ۱۱+فیلم

0 809

مرکز موشکی و فضایی آمریکا (U.S. Space and Rocket Center) در ایالت آلاباما (Alabama) برای بزرگداشت خاطره ماموریت آپولو ۱۱، پنج هزار فضاپیمای مدل را به آسمان پرتاب کرد. این مرکز در شهر هانتسویل (Huntsville) ایالت آلاباما، همزمان با پنجاهمین سالگرد پرتاب آپولو ۱۱ (Apollo 11) به ماه، پنج هزار فضاپیمای کوچک مشابه آپولو ۱۱ را پرتاب کرد.

فضاپیماها طوری طراح شده بودند که حداقل ۳۰ متر از سطح زمین فاصله بگیرند و در همان زمانی که آپولو دهه‌ها پیش زمین را ترک کرده بود، با موفقیت پرتاب شدند.

این مراسم، با هدف شکستن رکورد جهانی و ثبت رکورد جدیدی در کتاب گینس برگزار شد و بیش از ۲۵۰۰ نفر از جمله صدها دانش‌آموز شاهد آن بودند.

لوکاس کوئینتروس (Lucas Quinteros)، مهمان ۱۱ ساله این مراسم گفت: «ابتدا تصوری از نحوه برگزاری مراسم نداشتم اما دیدن پرتاب پنج هزار فضاپیما دقیقا در همان زمان پرتاب آپولو بسیار شگفت‌انگیز بود.» ارنستو کوئینتروس (Ernesto Quinteros)، پدر لوکاس گفت: «من در زمان کودکی، شاهد پرتاب آپولو ۱۱ بودم و با این مراسم، هیجان آن را دوباره احساس کردم. هدف من این بود که پسرم را هم در این هیجان شریک کنم؛ در نتیجه از سال گذشته برای حضور در این مراسم برنامه‌ریزی کرده بودم.»

همچنین آلفرد وردن (Alfred Worden) فضانورد ماموریت آپولو ۱۵، جودی سینگر (Jody Singer) مدیر مرکز پروازهای فضایی مارشال (MSFC) و مارگریت ون براون (Margrit von Braun)، دختر ورنر فون براون (Wernher von Braun) پدر صنایع فضاپیماسازی جهان نیز در این مراسم حضور داشتند. ون براون گفت: «مطمئنم اگر پدرم هم اینجا حضور داشت، هیجان‌زده می‌شد.»

مسئولان برنامه‌ریزی این مراسم گفتند که ۷۷ سفینه پرتاب نشده‌اند؛ در نتیجه پرتاب حدود ۹۸ درصد آن‌ها موفقیت‌آمیز بود. پرتاب فضاپیما برای ثبت در گینس به رعایت موارد گوناگونی نیاز دارد؛ برای مثال، فضاپیماها باید از نظر تجاری در دسترس باشند و بتوان آن‌ها را تا ارتفاع بیش از ۳۰ متر پرتاب کرد. برای تایید تعداد فضاپیماهایی که از حدود مشخص شده عبور می‌کنند، از پهپادهایی مجهز به دوربین استفاده می‌شود.

پرتاب این سفینه‌ها تنها یکی از مراسم‌هایی است که در سراسر جهان برای بزرگداشت ماموریت آپولو ۱۱ و فضانوردان آن، نیل آرمسترانگ (Neil Armstrong)، باز آلدرین (Buzz Aldrin) و مایکل کالینز (Michael Collins) برگزار شده است.

منبع خبرگزاری ایسنا
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=13529
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها