ایرباس ۴ ماهواره سنجشی برای سازمان فضایی فرانسه می‌سازد

0 987

شرکت ایرباس (Airbus) و سازمان فضایی فرانسه (CNES) قراردادی را امضا کردند که بر اساس آن ایرباس چهار ماهواره سنجش از دور برای این سازمان می‌سازد و اختیار همکاری با شرکت‌های دیگر برای ساخت ماهواره‌های بیشتر به این شرکت داده شده است. چهار ماهواره مذکور که با عنوان منظومه CO3D شناخته می‌شوند، قرار است که در سال ۲۰۲۲ توسط ماهواره‌بر وگا-سی (Vega C) به مدار LEO ارسال شده و تصاویری با دقت ۵۰ سانتیمتر از زمین تهیه نمایند.

فیلیپه فم (Philippe Pham) مدیر بخش سنجش از دور، ناوبری و علوم شرکت سامانه‌های فضایی ایرباس (Airbus Space Systems) در مصاحبه‌ای اعلام کرد که سازمان فضایی فرانسه کمتر از ۱۰۰ میلیون دلار در این پروژه سرمایه‌گذاری کرده و ایرباس هم تقریبا برابر با همین میزان بودجه به پروژه تزریق کرده است. وی می‌گوید ایرباس این قرارداد را به عنوان سنگ بنایی برای توسعه یک منظومه بزرگ‌تر با بیش از ۲۰ ماهواره می‌بیند.

ماهواره‌های CO3D هرکدام حدودا ۳۰۰ کیلوگرم وزن داشته و از سامانه‌های پیشرانش تمام الکتریکی بهره می‌برند. شایان ذکر است که این منظومه با دو هدف توسعه می‌یابد: فراهم‌سازی تصاویر ماهواره‌ای برای دولت فرانسه از جمله بخش‌های علمی و نظامی، و همچنین افزایش ظرفیت ایرباس برای حضور در بازار تجاری تصاویر ماهواره‌ای. یکی از برنامه‌های ایرباس و سازمان فضایی فرانسه برای منظومه CO3D این است که به کمک آن یک نقشه سه بعدی از سطح زمین تهیه کنند.

به گفته فیلیپه فم ایرباس سعی دارد که بلافاصله تعداد ماهواره‌های منظومه را افزایش دهد تا نرخ بازدید مجدد ماهواره‌ها را بالا برده و احتمالا به رقیبی برای منظومه ماهواره‌ای سنجشی دیجیتال گلوب (DigitalGlobe) و منظومه آینده شرکت مکسار (Maxar Technologies) با نام ورلد ویو لژیون (WorldView Legion) تبدیل شود. شرکت مکسار ارائه نرخ بازدید مجدد 40 بار در روز را با استفاده از منظومه خود برای مناطق خاصی از جهان وعده داده است. پرتاب ماهواره‌های این منظومه که هنوز تعداد آن‌ها فاش نشده است، از اواخر سال ۲۰۲۰ یا اوایل ۲۰۲۱ آغاز خواهد شد.

فم با اشاره به انتظار ایرباس برای سرمایه‌گذاران و شرکایی که در منظومه گسترش‌یافته CO3D حضور داشته باشند، زمان‌بندی توسعه این منظومه را وابسته به تعداد سرمایه‌گذاران دانست.

منبع Spacenews
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=13520
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها