ناسا روی ماه تلسکوپ نصب می‌کند

0 576

یکی از پروژه‌های آژانس فضایی آمریکا، ناسا (NASA)، نصب تلسکوپ روی ماه است. در همین راستا آزمایشگاهی در ایالت کلرادو آمریکا تصمیم دارد ربات‌هایی به این سطح قمر بفرستد که قادر به ساخت تلسکوپ‌هایی به اندازه جعبه کفش هستند و فضانوردان می‌توانند آن را از راه دور کنترل نمایند. به این ترتیب دانشمندان می‌توانند کهکشان را از منظر ماه بررسی کنند.

نصب تلسکوپ‌های رادیویی در قسمت دورافتاده ماه جزء پروژه‌های ناسا، شرکت‌های خصوصی و کشورهای دیگر است که در دهه‌های آینده منظره سطح ماه (moonscape) را دگرگون می‌کند.

جک بِرنز (Jack Burns) مدیر شبکه علوم فضایی و اکتشافات در دانشگاه کلرادو (University of Colorado) که در پروژه تلسکوپ نیز فعال است٬ در این‌باره می‌گوید: «این برنامه آپولو (Apollo) نیست؛ این نوع متفاوتی از برنامه است و شامل همکاری میان ماشین و انسان می‌شود.»

در دهه آینده بِرنز و همکارانش یک ماه‌نورد را سوار بر یک فرودگر به نیمه دورافتاده این قمر می‌فرستند. این ماه‌نورد روی سطح ناهموار سیاره حرکت می‌کند و شبکه‌ای از تلسکوپ‌های رادیویی را نصب می‌نماید. فضانوردان می‌توانند از ایستگاهی در مدار ماه به نام گیت‌وی (Gateway) بازوی رباتیک این ماه‌نورد را کنترل کنند. به این ترتیب فضانوردان به سرعت می‌توانند فعالیت‌های زیادی را به انجام برسانند.

ماه‌نورد این پروژه در آزمایشگاه پیشرانش جت (Jet Propulsion Laboratory) ناسا در ایالت کالیفرنیا ساخته می‌شود و می‌تواند تلسکوپ‌هایی به اندازه یک جعبه کفش را روی خاک ماه نصب کند. این تلسکوپ‌ها می‌توانند فضای نامتناهی را رصد نمایند.

منبع خبرگزاری مهر
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=13515
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها