خرابی بی‌سابقه ماهواره‌های موقعیت‌یاب اروپا

0 906

سامانه ماهواره‌ای مکان‌یابی اختصاصی اروپا موسوم به گالیلئو (Galileo) از تاریخ ۱۱ ژوئیه (۲۰ تیر) از کار افتاده و این رویداد بی‌سابقه موجب نگرانی‌های جدی شده است. تقریبا تمامی ماهواره‌های مورد استفاده در شبکه گالیلئو برای مکان‌یابی جغرافیایی از تاریخ مذکور از کار افتاده و غیرعملیاتی شده‌اند و عامل این مساله مشخص نشده است.

بر اساس گزارش رسمی منتشر شده در این زمینه از ۲۶ ماهواره شبکه گالیلئو ۲۴ ماهواره از مدار خارج شده و غیرقابل استفاده‌اند. دو ماهواره باقی مانده هم در حال آزمایش هستند و در نتیجه برای استفاده عملیاتی قابل به کارگیری نیستند.

آژانس اروپایی سامانه‌های ماهواره‌ای ناوبری جهانی (European GNSS Agency) که وظیفه مدیریت گالیلئو را بر عهده دارد، هنوز هیچ موضع‌گیری رسمی در مورد علت این رویداد نداشته است. از کار افتادن این سامانه٬ دولت‌ها و شرکت‌های اروپایی را مجبور به استفاده از سامانه رقیب آمریکایی یعنی جی‌پی‌اس (Global Positioning System به اختصار GPS) کرده است.

سامانه موقعیت‌یابی ماهواره‌ای گالیلئو از سال ۲۰۱۶ راه‌اندازی شده و بودجه آن توسط اتحادیه اروپا (European Union) تامین شده است. گالیلئو رقیبی برای جی‌پی‌اس آمریکا و همچنین سامانه ماهواره‌ای ناوبری روسیه موسوم به گلوناس (GLONASS) محسوب می‌شود. گفتنی است نام این سامانه از اسم کوچک دانشمند و مخترع سرشناس ایتالیایی گالیلئو گالیله (Galileo Galilei) برگرفته شده است.

منبع خبرگزاری فارس
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=13501
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها