پرتاب فضاپیمای هند به ماه لغو شد

0 457

برنامه کشور هند برای پرتاب فضاپیمای بدون سرنشین به ماه به دلیل اشکال فنی لغو و به زمان دیگری موکول شد. هند قرار بود فضاپیمای چاندرایان-۲ (Chandrayaan-2) را روز دوشنبه ۲۴ تیر ماه به فضا پرتاب کند اما یک ساعت قبل از برنامه اعلام‌ شد پرتاب این فضاپیما به دلیل اشکال فنی به تعویق افتاده است. طبق اعلام، نشت مخزن محتوی سوخت هلیوم در موتور برودتی GSLV-MkIII موجب توقف در انجام این پرتاب شده است.

سازمان تحقیقات فضایی هند (Indian Space Research Organisation) در توئیتی اعلام کرد: «۵۶ دقیقه به زمان پرتاب باقی مانده بوده که اشکالی فنی در سامانه پرتاب مشاهده شد. بنابراین، پرتاب چاندرایان-۲ در اقدامی احتیاطی فعلاً به تعویق افتاد.»

مقام‌های فضایی هند دلیل این مشکل فنی را بیان نکردند. همچنین مشخص نیست که این فضاپیما چه زمانی دوباره آماده پرتاب می‌شود. ساعت ۲:۵۱ دقیقه بامداد روز دوشنبه به وقت محلی به عنوان زمان پرتاب چاندرایان-۲ از مرکز فضایی ساتیش داوان (Satish Dhawan)٬ تنها پایگاه فضایی هند در سریهاریکوتا (Sriharikota) تعیین شده بود.

انتظار می‌رفت این فضاپیما در صورت پرتاب، یک فرودگر و یک ماه‌نورد را در قطب جنوب ماه مستقر کند؛ محلی که تاکنون هیچ فضاپیمایی به آن نزدیک نشده است. هزینه انجام این پروژه تحقیقاتی ۱۴۴ میلیون دلار (۱۰ میلیارد روپیه) اعلام شده است.

این دومین مأموریت فضایی هند است. نخستین سفر فضایی هندی‌ها مربوط به سال ۲۰۰۸ میلادی است که به اثبات وجود آب در کره ماه کمک نمود. در آن ماموریت سفینه بدون سرنشین چاندریان-۱ (Chandrayaan-1) به ارزش ۷۹ میلیون دلار به فضا پرتاب شد.

منبع خبرگزاری ایرنا
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=13499
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها