شکوفه‌های گیلاس در یک کهکشان

0 783

آژانس فضایی آمریکا، ناسا (NASA)، تصویری زیبا را با کاربران به اشتراک گذاشت که شکوفه‌های کهکشانی را نشان می‌دهد. تلسکوپ فضایی هابل (Hubble) موفق به رصد کهکشانی شد که ناسا مناطق روشن آن را به شکوفه‌های گیلاس تشبیه کرده است.

مناطق روشن در این تصویر در حقیقت مهد ستاره‌های جوان هستند و ستاره‌ها در این مناطق شکوفه می‌زنند. این کهکشان ان‌جی‌سی ۱۱۵۶ ( NGC 1156) نام دارد و یک کهکشان کوتوله است که در صورت فلکی بره (Aries) قرار دارد.

یک کهکشان کوتوله به کهکشانی اطلاق می‌شود که دارای فقط چند میلیارد ستاره باشد. این نوع کهکشان کم‌نور و کم‌جرم است٬ تعداد ستارگان آن به مراتب کمتر از سایر کهکشان‌هاست و رصد آن‌ها مشکل است. یک کهکشان به طور کلی سامانه اتصال گرانشی ستاره‌ای است و همچنین متشکل از گاز و غبار میان ستاره‌ای و ماده تاریک است.

نظریات گوناگون حاکی از آن است که گرانش ماده تاریک موجب شکل‌گیری کهکشان‌ها شده و کهکشان‌های کوتوله آزمایشگاه طبیعی ماده تاریک هستند. نورهای پر انرژی که در این تصویر مشاهده می‌شود، توسط ستاره‌های تازه متولد شده، به نواحی مهد ستاره‌های جوان ساطع می‌شوند و برخورد گازهای هیدروژن در این مناطق باعث می‌شود که این گازها به رنگ صورتی مشخص شوند.

منبع خبرگزاری ایسنا
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=13487
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها