همکاری دانشگاه زنجان در تحلیل داده‌های تلسکوپ فضایی تِس (TESS)

دانشگاه زنجان در ائتلاف جهانی تحلیل داده‌های ماهواره نقشه‌بردار فراخورشیدی گذران یا تِس (Transiting Exoplanet Survey Satellite به اختصار TESS) همکاری می‌کند. این ماهواره که یک تلسکوپ فضایی ساخت سازمان ناسا (NASA) است برای یافتن سیارات فراخورشیدی طراحی و به فضا ارسال شده است.

تلسکوپ مذکور که در آوریل سال ۲۰۱۸ با یک ماهواره‌بر فالکون (Falcon) و هزینه طراحی حدودآ ۲۰۰ میلیون دلاری در فضا قرار گرفته است٬ در بخش‌های مختلف٬ آسمان شب را به صورت کامل رصد خواهد کرد.

حسین صفری عضو هیئت علمی گروه فیزیک، امیر حسن‌زاده دانشجوی فیزیک و حامد قاسمی دانش‌آموخته فیزیک دانشگاه زنجان و عضو هیئت علمی دانشگاه تحصیلات تکمیلی در علوم پایه زنجان در ائتلاف جهانی تحلیل داده‌های این تلسکوپ فضایی با گروه‌های مختلف در این امر همکاری می‌کنند.

هدف مأموریت این تلسکوپ فضایی در مرحله نخست تمرکز بر درخشان‌ترین ستارگان نزدیک به زمین برای بررسی آثار گذر سیاره‌های فراخورشیدی در پیرامون آن‌ها در طول دو سال است. پروژه تِس از مجموعه‌ای از دوربین‌های گسترده برای انجام یک بررسی همه‌ جانبه استفاده خواهد کرد. با استفاده از تِس، ممکن است توده، اندازه، تراکم و مدار یک گروه بزرگ از سیارات کوچک، از جمله نمونه‌ای از دنیای سنگی در مناطق قابل سکونت ستارگان میزبان مطالعه شود. تِس اهداف اولیه را برای تسلط بیشتر توسط تلسکوپ فضایی جیمز وب (James Webb) و دیگر تلسکوپ‌های فضایی و زمینی آینده ارائه خواهد داد.

منبع خبرگزاری دانشجو