تاکید پوتین و مورالس بر اهمیت صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های فضایی

0 461

سیروس برزو: ولادیمیر پوتین (Vladimir Putin) و اوو مورالس (Evo Morales)، روسای جمهور روسیه و بولیوی، در بیانیه مشترکی بر اهمیت محافظت از فضا در برابر فعالیت‌های نظامی و همچنین دسترسی همه کشورها به تحقیقات و استفاده‌های صلح‌آمیز، بدون در نظر گرفتن میزان توسعه تاکید کردند. در بیانیه مشترک رهبران این کشورها پس از مذاکرات در مسکو، با اشاره به قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل متحد مبنی بر عدم استفاده از سلاح در فضا، بر اهمیت حفظ فضا در مقابل استقرار و استفاده از سلاح و در دسترس بودن آن جهت تحقیق و استفاده برای اهداف صلح‌آمیز به نفع همه کشورهای عضو، بدون در نظر گرفتن درجه توسعه علمی و اقتصادی، تاکید شده است.

در این بیانیه رهبران روسیه و بولیوی نگرانی خود را در مورد چشم‌انداز مسابقه تسلیحاتی در فضا و تبدیل آن به عرصه رویارویی نظامی ابراز نموده و خاطر نشان کردند که ممنوعیت استفاده از هر نوع سلاح در فضا و تدوین قوانین می‌تواند از تهدید جدی برای صلح و امنیت بین‌المللی جلوگیری کند. علاوه بر این، دو رئیس جمهور بر اهمیت اساسی انطباق فعالیت‌ها در بیرون از جو با توافقنامه‌های موجود تأکید کرده و استفاده از فضا در جهت رسیدن به اهداف صلح‌آمیز و در راستای توسعه همکاری‌های بین المللی و درک متقابل را خواستار شدند.

آن‌ها همچنین بر اهمیت توسعه ساز و کارهای کنترل کمیته سازمان ملل متحد برای استفاده از فضا تاکید نمودند؛ ساز و کارهایی درازمدت که فعالیت‌های فضایی و ایمنی عملیات فضایی را تضمین می کند.

نخستین ماهواره مخابراتی بولیوی در شرکت علم و صنعت هوا-فضایی چین طراحی و در دسامبر ۲۰۱۳ از مرکز فضایی سیچوان (Sichuan) درجنوب غرب چین به فضا پرتاب شد.  ماهواره بولیوی برای احترام به قهرمان ملی قرن 18 که با استعمارگران اسپانیایی مبارزه کرد، ˈکاتاریا توپاک (Túpac Katari 1)  یا تی.کی ست-1 (TKSat-1) نام‌گذاری شده بود. این ماهواره به ۳۰ ترانسپاندر باندهای C،Ku،Ka مجهز بود. شرکت مخابراتی اینتل بولیوی (Entel Telecommunications) استفاده کننده اصلی این ماهواره است اما ارتش بولیوی از 2 تا 8 درصد از داده‌های این ماهواره بهره‌برداری می‌کند.

بنا به گفته زامبرانا کروز (Zambrana Cruz) مدیر اجرایی سازمان فضایی بولیوی (Agencia Boliviana Espacial به اختصار ABE) این کشور تصمیم دارد با کمک روسیه در جهت توسعه سامانه‌های فضایی شامل بهره‌برداری از ماهواره ارتباطاتی گام‌های مهمی بردارد؛ از جمله اینکه قصد دارد ماهواره تی.کی ست-۲ (TKSat-2) را با ارزش تخمینی ۲۰۰ میلیون دلار تا سال ۲۰۲۱ به فضا پرتاب کند.

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=13481
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها